Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
2.5.2019 10.00
Kansainväliset uutiset, Sähkömarkkinat

Puhtaan energian paketti vahvistaa eurooppalaisten sähkömarkkinoiden toimintaa

Euroopan unionin puhtaan energian paketin sähkömarkkinadirektiivin ja -asetuksen odotetaan tulevan voimaan vuoden 2019 toisella puoliskolla. Asetusta sovelletaan 1.1.2020 lähtien. Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin edellyttämä kansallinen lainsäädäntö voimaan viimeistään 31.12.2020. Aiempaa yksityiskohtaisempia säädöksiä sisältävät direktiivi ja asetus aiheuttavat muutoksia Suomen kansalliseen lainsäädäntöön ja toimintatapoihin. Fingrid on tehnyt alustavaa arviota tulevista muutoksista.

Sähkömarkkinadirektiivi asettaa kuluttajan keskiöön varmistamalla markkinaperusteisen hinnoittelun, nopeamman myyjänvaihdon sekä osallistumisen kysyntäjoustoon ja aggregointiin. Aktiivisten kuluttajien, aggregaattoreiden ja kansalaisten energiayhteisöjen toimintaa koskevien säädösten avulla mahdollistetaan näiden toimijoiden pääsy markkinoille.

Verkonhaltijoiden tehtäviä on selvennetty. Ne saavat omistaa, kehittää tai käyttää energiavarastoja vain, jos niitä käytetään  käyttövarmuuden ylläpitämiseen tai mikäli markkinatoimijat eivät tarjoa tätä palvelua kustannustehokkaasti. Verkonhaltijat eivät saa myöskään omistaa, kehittää tai operoida sähköautojen latausverkostoa. Direktiivi edellyttää kantaverkkoyhtiön hankkivan lisäpalveluja – mukaan lukien tasehallintaan käytettävät reservit – käyttövarmuuden turvaamiseksi. Direktiivi ei kiellä Fingridiä omistamasta tasehallinnassa käytettävää varavoimaa. Näiden varavoimalaitosten käyttöön tasehallinnassa saatetaan kuitenkin joutua hakemaan Energiavirastolta sähkömarkkina-asetuksen mukaista poikkeuslupaa. Poikkeuslupa on mahdollinen, jos voidaan osoittaa, ettei resurssien hankinta ole tehokasta markkinaehtoisesti ja ettei varavoiman omistus vääristä tasehallintamarkkinoita.

Markkinoiden integroitumista helpotetaan

Sähkömarkkina-asetuksen tavoitteena ovat toimivammat ja laajemmat eurooppalaiset sähkömarkkinat myös tasehallinnan ja muiden kantaverkkoyhtiöiden käyttämien lisäpalveluiden osalta. Lisäksi laadittavien sääntöjen tulee mahdollistaa erilaisten uusien resurssien – kuten energiavarastojen, kysyntäjouston, aggregaattoreiden ja pientuotannon –  osallistumisen markkinoille. Markkinoiden integroitumista helpotetaan edellyttämällä kantaverkonhaltijoiden antavan markkinoille vähintään 70 % rajasiirtokapasiteetista, joka on laskettu voimassa olevan CACM-asetuksen *) mukaisesti. Fingridin tavoitteena on antaa CACM-asetuksen mukaisesti laskettu rajasiirtokapasiteetti kokonaisuudessaan markkinoille.     

Sähkön hintaa tukkumarkkinoilla ja tasehallinnassa ei saa rajoittaa. Tekniset hintarajat ovat mahdollisia, jos ne eivät rajoita tarpeettomasti hinnanmuodostusta ja niissä on otettu huomioon toimittamatta jääneen sähkön arvo. Taseselvitysjakson on viimeistään 1.1.2021 oltava 15 minuuttia, elleivät sääntelyviranomaiset myönnä siihen poikkeusta vuoteen 2025 saakka. Sähköpörssien tulee tarjota vuorokausimarkkinoilla ja päivänsisäisillä markkinoilla tuotteita, joiden aikaväli on vähintään taseselvitysjakson pituinen. 

Yhteistyötä lisätään

Asetuksella perustetaan uusi eurooppalainen jakeluverkkojen yhteistyöelin (EU DSO -elin). Sen tehtävänä on sähkön jakelun tehokkuuden varmistaminen sekä yhteistyö ENTSO-E:n kanssa mm. osallistumalla niiden verkkosääntöjen valmisteluun, joilla on merkitystä jakeluverkkojen käytön ja kehittämisen tai jakelu- ja kantaverkkojen yhteisen käytön kannalta.

Kantaverkkoyhtiöiden alueellista yhteistyötä tukemaan perustetaan alueelliset koordinaatiokeskukset. Näille koordinaatiokeskuksille annetaan käytön suunnitteluun liittyviä tehtäviä kuten kapasiteetinlaskenta, käyttövarmuusanalyysit ja verkkomallien teko sekä kantaverkkoyhtiöitä avustavia tehtäviä, kuten järjestelmän varautumis- ja käytönpalautussuunnitelmien yhdenmukaisuuden arviointi ja siirtokapasiteettitarpeiden alueellinen identifiointi. Koordinaatiokeskukset korvaavat nykyiset alueelliset käyttövarmuuskoordinaattorit eli RSC:t viimeistään 1.7.2022.  

Uusia vaatimuksia strategisten reservien käytölle

Asetuksen mukaan strategiset reservit, kuten Suomen tehoreservilain mukaiset reservit, ovat kapasiteettimekanismin ensisijainen vaihtoehto. Strategisten reservien käyttöönoton pitää perustua eurooppalaiseen ja kansalliseen sähkön riittävyystarkasteluun, ja sen tulee olla väliaikainen ratkaisu. Strategiset reservit voidaan aktivoida ainoastaan tilanteessa, jossa tasehallintaan käytettävien resurssien ennustetaan loppuvan. Nämä reservit voidaan kuitenkin käynnistää tarvittaessa ennakkoon käynnistysaikojen ja muiden käyttövaatimusten puitteissa. Nämä uudet vaatimukset strategisten reservien käytölle merkitsevät Suomen tehoreservijärjestelmän osalta vähintään muutoksia tehoreservin käyttösääntöihin. Nykyisten sääntöjen mukaan tehoreservi käynnistetään ensisijaisesti varmistamaan tuotannon ja kulutuksen välistä tasapainoa vuorokausimarkkinoilla.  Lisäksi strategiseen reserviin kuuluvan tuotantolaitoksen edellytetään täyttävän asetuksen CO2-päästörajat (550 g CO2 tuotettua kWh kohden tai 350 kg vuosittain asennettua sähkö-kW kohden) osallistuakseen kyseiseen reserviin. Rajat tulevat voimaan asteittain vuoteen 2025 mennessä.

Uusia alueita verkkosääntöjen piiriin

Verkkosääntöjen laadintaprosessissa vahvistetaan sidosryhmien kuulemista perustamalla valmistelukomitea tukemaan yksittäisen verkkosäännön kehittämistä. Myös uusia alueita on tulossa verkkosääntöjen piiriin, kuten kysyntäjoustoa, taajuuteen vaikuttamattomien lisäpalvelujen tarjoamista ja kyberturvallisuutta koskevat säännöt. Komission toimivaltaa lisätään antamalle sille valta antaa verkkosäännöistä myös delegoituja säädöksiä nykyisten täytäntöönpanosäädösten lisäksi mm. verkkoon liittämisestä, kolmasien osapuolten verkkoon pääsystä sekä tiedonvaihdosta

Lisätiedot:

Ritva Hirvonen, Fingrid, puh. 030 395 4182 

*) Komission asetus (EU) 2015/1222 kapasiteetin jakamista ja ylikuormituksen hallintaa koskevien suuntaviivojen vahvistamisesta.