29.10.2018 12.47
Ajankohtaista

Fingridin sidosryhmäseminaari Energiamessuilla: ”Luomme alustaa puhtaalle sähköjärjestelmälle”

Fingridin sidosryhmäseminaarissa Energiamessuilla 24.10. käsiteltiin sähkömarkkinamurrokseen ja kantaverkon kehittämiseen liittyviä mielenkiintoisia aiheita, jotka synnyttivät vilkasta keskustelua. Seminaarin esitysaineisto on nyt julkaistu.

Fingrid järjesti Energia 2018 –messujen yhteydessä kutsuvieraille sidosryhmäseminaarin, johon osallistui noin 30 henkilöä eri sidosryhmistä. Sähkömarkkinoiden tulevat muutokset ja Fingridin investoinnit synnyttivät vilkasta keskustelua ja hyviä kysymyksiä.

Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen pohti avauspuheenvuorossaan Fingridin roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa.

”Roolinamme on alustan luominen puhtaalle sähköjärjestelmälle. Tähän rooliin kuuluu Suomen kantaverkosta huolehtiminen ja sen kehittäminen tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Siihen kuuluu myös sähköjärjestelmän jatkuva valvonta ja operointi samalla, kun järjestelmä muuttuu entistä dynaamisemmaksi”, Ruusunen sanoi.

”Lisäksi muovaamme sähkömarkkinoita, jotta ne kykenevät tasapainottamaan sähkön tuotannon ja kulutuksen myös tulevaisuudessa, kun tuotannon joustavuus on nykyistä vähäisempää. Työ tehdään yhteistyössä erinomaisten kumppaneidemme kanssa.”

Muut seminaarissa käsitellyt teemat olivat:

• Varttitase - Siirtymämalli 15 minuutin tasselvitykseen
  • Vaihtoehdot tehoon perustuvaksi kulutusmaksuksi Fingridin siirtohinnoittelussa - Gaia Consulting Oy:n selvityksen tulokset
  • Kantaverkon kehittyminen
  • Varautumisen uudet vaatimukset - Mitä muutoksia varautumiseen käytön verkkosäännöt tuovat?
  • Kohti älykästä ja asiakaskeskeistä sähköjärjestelmää - Nostoja älyverkkotyöryhmästä ja datahubista uusien energiapalveluiden edistämiseksi.

Kiitämme kaikkia seminaariin osallistuneita energia-alan asiantuntijoita aktiivisesta keskustelusta.

Lisätiedot seminaarista:

Petri Parviainen, Fingrid Oyj, petri.parviainen[at]fingrid.fi