25.1.2018 08.43
Ajankohtaista, Projektit, Sähköjärjestelmä

Fingrid kunnostaa Naantalin varavoimalaitoksen - kunnostettu laitos varmistaa yhteiskunnan sähkönsaantia ja on ympäristölle turvallinen

Fingridin omistamat varavoimalaitokset turvaavat sähköjärjestelmän käyttövarmuutta yllättävissä häiriötilanteissa. Fingrid on tehnyt päätöksen Naantalin varavoimalaitoksen kunnostamisesta.  Kunnostustöillä varmistetaan laitoksen turvallinen ja ympäristöystävällinen käyttö myös tulevaisuudessa.

Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö, joka vastaa siitä, että sähköt pysyvät päällä valtakunnassa. Tärkeä osa Fingridin toimintaa on huolehtia, että sähköä tuotetaan joka hetki sama määrä kuin sitä kulutetaan. Fingridin varavoimalaitokset turvaavat yhteiskunnan sähkönsaantia poikkeuksellisissa häiriötilanteissa, joissa sähköntuotanto ei riitä kattamaan kulutusta. Fingridin omistaman 10 varavoimalaitoksen teho, lähes 1000 megawattia, vastaa yhden ydinvoimalaitoksen tehoa, ja ne saadaan tuottamaan sähköä noin 15 minuutissa.

Fingridin Naantalin varavoimalaitos sijaitsee Naantalin voimalaitoksen ja öljynjalostamon lähellä ja sen sähköteho on 40 megawattia. Laitoksessa on kaksi lentokonemoottoriin perustuvaa kaasuturbiiniyksikköä, jotka ovat palvelleet lentokoneen siivellä ennen kuin ne on siirretty varavoimakäyttöön.

1974 käyttöönotetulla kevyttä polttoöljyä käyttävällä varavoimalaitoksella on uusittu automaatiojärjestelmiä vuonna 2003. Vuonna 2019 toteutettavassa noin neljän miljoonan euron arvoisessa hankkeessa uusitaan elinkaaren lopussa olevat polttoainejärjestelmät, sammutusjärjestelmät sekä omakäyttösähköjärjestelmät. Järjestelmien uusiminen varmistaa
laitoksen turvallisen ja ympäristöystävällisen käytön myös tulevaisuudessa.

Projektipäällikkö Jarmo Hämäläinen, puh. 040 355 1716
Voimalaitospäällikkö Sampsa Holmberg, puh. 040 709 5711