15.6.2017 14.35
Ajankohtaista, Projektit

Sähköasemien rakennushankkeiden sopimusuutisia: Olkiluodon sähköaseman uusii Siemens Osakeyhtiö ja Inkoon sähköaseman Infratek Finland Oy

Olkiluodon ja Inkoon sähköasemien rakennushankkeet parantavat Suomen sähköjärjestelmän toimitusvarmuutta, kun asemien laitteet uusitaan vastaamaan nykyisiä ja tulevia sähkönsiirtotarpeita.
Porin ja Rauman seudun alue on merkittävä koko Suomen sähköntuotannon kannalta ja alueen suurin sähköntuottaja on Olkiluodon ydinvoimala Eurajoella. Ydinvoimalan nykyisellään käytössä olevan kahden ja rakenteilla olevan kolmannen laitosyksikön tuottama sähkö siirretään jakeluverkkoyhtiöille ja sähkönkäyttäjille Fingridin omistaman Olkiluodon sähköaseman kautta.

Fingrid on tehnyt Siemens Osakeyhtiön kanssa sopimuksen Olkiluodon sähköaseman Teollisuuden Voiman Olkiluoto 1 ja 2 -voimalaitoksia palvelevan 1970-luvulla rakennetun kytkinlaitoksen uusimisesta. Sopimuksen arvo on noin 9,4 miljoonaa euroa ja aseman rakennustyöt valmistuvat vuoden 2019 loppuun mennessä.

Fingridin Inkoossa sijaitseva sähköasema on alun perin rakennettu 1970-luvun puolivälissä ja sen tehtävänä on ollut liittää Fortumin hiililauhdelaitoksen neljän yksikön tuottama sähkö kantaverkkoon. Fortumin tiedotteen mukaan hiililauhdetuotannon tarve pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla on jatkuvasti vähentynyt ja Fortum on ilmoittanut purkavansa käytöstä poistetun laitoksen. Laitoksen käytöstä poiston seurauksena myös Fingridin omistaman Inkoon sähköaseman merkitys kantaverkossa muuttuu, ja sen tehtävä tulevaisuudessa on tukea Länsi-Uudenmaan sähkönsyöttöä.

Inkoon sähköaseman rakennushankkeessa suurin osa aseman ikääntyneistä laitteista uusitaan vastaamaan nykyisiä tarpeita ja vaatimuksia. Uudistusten myötä sähköaseman ympäristöturvallisuus paranee, sillä aseman muuntajalle rakennetaan uusi öljynerotusjärjestelmä ja sammutusvesien viivästysallas. Rakennustyöt toteuttaa Infratek Finland Oy. Fingridin ja Infratekin tekemän sopimuksen arvo on noin 9,1 miljoonaa euroa ja uudistettu Inkoon sähköasema otetaan käyttöön vuonna 2019.

Lisätietoja antavat:
Olkiluodon sähköasemahankkeen projektipäällikkö Jarmo Naumanen, puh 030 395 5273
Inkoon sähköasemahankkeen projektipäällikkö Sami Mäki, puh 030 395 5283
sähköasemien rakentamispäällikkö Daniel Kuosa, puh 030 395 5145