22.6.2017 15.00
Ajankohtaista

Ruotsin ja Norjan kantaverkkoyhtiöt ovat antaneet oman ehdotuksen tasehallintamallista

Fingridille on tärkeää, että keskeisten periaatteiden valmistelu tehdään yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa.
Fingrid on 20.6. vastaanottanut Norjan kantaverkkoyhtiö Statnettin ja Ruotsin kantaverkkoyhtiön Svenska Kraftnätin ehdotuksen tasehallintamallista. Yhtiöt perustelevat ehdotusta säätösähkömarkkinan ja tasesähkömallin kehittämistarpeella. Ehdotuksella on vaikutusta reaaliaikamarkkinoiden kehittämiseen Pohjoismaissa.

Fingrid on hämmästynyt, että ehdotusta ei ole valmisteltu yhteisesti. Fingridille on tärkeää, että pohjoismainen TSO-yhteistyö perustuu jatkossakin neljän tasavertaisen TSO:n yhteistyöhön ja päätöksentekoon.

Fingridille on tärkeää, että keskeisten säätösähkömarkkinoita ja tasehallintaa koskevien periaatteiden valmistelu tehdään yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa. Fingridin tavoitteena on jatkossakin mahdollistaa avoimet, tasapuolisiin periaatteisiin perustuvat tehokkaasti toimivat sähkömarkkinat, jotka tuovat hyötyä koko Itämeren alueelle ja hyödyttävät kaikkia sähkömarkkinoiden osapuolia.

Johtaja Asta Sihvonen-Punkka, Fingrid Oyj, puh. 050 573 9053

Johtaja Reima Päivinen, Fingrid Oyj, puh. 040 556 2662