25.8.2017 09.00

Pahasti poikki -varautumisen teemapäivä Kuopiossa lauantaina

Kuopiossa järjestetään lauantaina 26.8. varautumisen teemapäivä, jolloin asukkaita opastetaan varautumaan esimerkiksi pitkiin sähkökatkoihin. Fingrid on osallistunut tapahtuman suunnitteluun.

Suomessa sähkönjakelun varmuus on kansainvälisesti huippuluokkaa. Siitä huolimatta jokaisen suomalaisen tulisi tiedostaa, että pitemmätkin sähkökatkot saattavat olla mahdollisia.

Varautumisen teemapäivänä Kuopiossa esitellään, miten kotitalouksien kannattaa ja pitää varautua pitkiin sähkökatkoihin ennakolta. Niiden varalle kodeissa tulee olla valmiiksi hankittuna ns. kotivara eli välttämättömiä elintarvikkeita, tavaroita ja lääkkeitä, joilla asukkaat selviävät useita päiviä tai jopa viikon ilman ulkopuolista apua.

Pahasti poikki –varautumisen teemapäivän järjestävät Kuopion kaupunki, Kuopion Vesi, Kuopion Energia ja Savon Voima yhteistyössä. Fingrid on osallistunut tilaisuuden suunnitteluun. Tapahtuma järjestetään Kuopio Juhlii ja Elonkorjuu –tapahtuman yhteydessä.

Varautumisen teemaa harjoitellaan Pohjois-Savossa lauantain jälkeen seuraavan kerran lokakuussa, jolloin yhteistoimintaharjoituksen tilanteena on vakavan sääilmiön aiheuttama laaja sähkön kanta- ja jakeluverkon häiriö. Harjoituksessa ei kuitenkaan katkaista sähköjä.

Lisätiedot:

Valvomopäällikkö Arto Pahkin, Fingrid Oyj, arto.pahkin@fingrid.fi