28.3.2017 09.15
Projektit, Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Laukaan ja Äänekosken välisen voimajohdon rakennustyöt ovat päässeet vauhtiin

Äänekoskella rakenteilla olevan Metsä Groupin biotuotetehdas tulee tuottamaan sähköä yli kaksi kertaa oman tarpeen. Jotta tehtaan tuottama sähköteho saadaan siirrettyä eteenpäin kantaverkossa ja sähkön siirtoon saadaan lisää varmuutta, rakentaa Fingrid uuden 110 kilovoltin voimajohdon Äänekoskelta Laukaaseen. Työt alkoivat maaliskuussa.
Laukaan Vihtavuoren ja Äänekosken Koiviston sähköasemien välille sijoittuva 26 kilometrin pituinen Vihtavuori - Koivisto -voimajohto rakennetaan olemassa olevien johtojen rinnalle, mutta voimajohtoaluetta on levennetty noin 20 metriä kaatamalla alueen reunapuut.

Varsinaiset rakennustyöt ovat alkaneet maaliskuussa ja niitä tehdään työvaihe kerrallaan lähes samanaikaisesti koko reitin varrella. Voimajohdon rakentamisen työvaiheita ovat muun muassa rakennusmateriaalien kuljettaminen rakennuspaikoille, pylväsperustusten tekeminen, pylväiden kasaaminen ja pystyttäminen, johdinten asentaminen, työmaan loppusiivous ja jälkien siistiminen.

Investointikustannuksiltaan noin 4,6 miljoonan euron arvoinen voimajohtohanke valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Pääurakoitsijana hankkeessa toimii Tecnolines S.r.l.

Voimajohdon rakentamisen lisäksi Fingrid laajentaa Koiviston ja Vihtavuoren sähköasemia yhteensä noin 2,1 miljoonan euron arvoisilla hankkeilla. Molempien sähköasemien rakennustyöt ovat käynnissä ja ne valmistuvat tänä keväällä.

voimajohtohankkeen projektipäällikkö Hannu Kuikka, puh. 030 395 5216
sähköasemahankkeiden projektipäällikkö Petri Hämäläinen, puh. 030 395 5246

Lisätietoa rakentamisesta ja sen edistymisestä voi saada uutiskirjeellä, palautetta
voi jättää hankkeen verkkosivuilla
Kerromme voimajohdon rakentamisen vaiheista sähköpostiin lähetettävällä uutiskirjeellä.
Uutiskirjeen postituslistalle voi ilmoittautua jättämällä yhteystiedot osoitteessa https://www.lyyti.in/Vihtavuori-Koivisto.

Hankkeiden omilla verkkosivulla on linkki karttapalautejärjestelmään, jonka avulla voi jättää palautetta: