;
28.2.2017 11.20
Ajankohtaista, Projektit

Korialla rakennetaan sähköasemaa ja voimajohtoa, suositun kuntoradan reitti muuttuu

Korialla uusittavan sähköasema-alueen laajennus aiheuttaa Kouvolan kaupungin valaistun kuntoradan siirtymisen uudelle reitille. Myös helmikuun lopussa alkaneet Rautarouva-voimajohdon uusimistyöt näkyvät ympäristössä.
Kouvolassa sijaitseva Korian sähköasema on merkittävä solmupiste kantaverkon itä-länsi -suuntaisille sähkönsiirtoyhteyksille. Koria on yksi sähköasemista, joiden kautta Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueet liittyvät suurmuuntajien välityksellä Fingridin 400 kilovoltin kantaverkkoon. Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueella sähköä siirretään noin 400 000 sähkönkäyttäjälle.
 
Lähes kolme vuotta kestävässä Korian sähköaseman uudistushankkeessa pääurakoitsija Empower PN Oy vaihtaa 1970-luvulla rakennetun aseman ikääntyneitä laitteita kokonaan uusiin ja tekee lisäksi parannuksia asemalla olemassa oleviin laitteisiin. Yli 13 miljoonan euron arvoisen investoinnin rakennustyöt alkoivat loppuvuodesta 2016 ja hanke valmistuu vuoden 2019 lopulla.
 
Sähköaseman rakenne muuttuu ja se laajenee etelään, minkä vuoksi Kouvolan Kaupungin valaistun kuntoradan linjauskin siirtyy etelämmäksi osittain uudelle reitille. Kuntoradan siirto pyritään tekemään hiihtokausien ulkopuolella ja rakentamisesta aiheutuvat häiriöt ulkoilijoille pitämään mahdollisimman pieninä. Rakennustöiden ajaksi osa kuntoradan alueesta joudutaan aitaamaan turvallisuuden takaamiseksi. Aseman laajennuksen vaatiman maanrakennusurakan urakoi Destia Oy.
 


Aseman eteläpuolelle, kuntoradan läheisyyteen, rakennetaan myös kolme uutta ja puretaan yksi vanha voimajohtopylväs. Sähköasemahankkeen lisäksi Korian asemalta Lappeenrannan Yllikkälään johtava ikääntynyt 110 kilovoltin voimajohto puretaan ja sen paikalle rakennetaan uusi yhteys. Voimajohdon rakennustyöt käynnistyivät helmikuun lopussa ja valmistuvat loppuvuodesta 2018. Rakentamissuunta on Korialta Yllikkälään ja tämän hankkeen pääurakoitsijana toimii Vattenfall Services Nordic Oy.
 
Uusittavan voimajohdon pituus on noin 82 kilometriä ja se on osa historiallista Rautarouva-voimajohtoa. 1920-luvulla rakennettu Rautarouva on Suomen kantaverkon vanhin osa ja se oli ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto. Rautarouva siirsi sähköä Imatran vesivoimalaitokselta Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin. Fingrid on tähän mennessä uusinut lähes 90-vuotiaasta Rautarouvasta noin 300 kilometriä ja loput 120 kilometriä uusitaan vuoteen 2020 mennessä. Uusimistöiden kokonaiskustannukset ovat noin 135 miljoonaa euroa.
 
Lisätietoja antavat:
sähköasemaprojektipäällikkö Petri Hämäläinen, puh. 030 395 5246
voimajohtoprojektipäällikkö Tuomas Maasalo, puh. 030 395 5183
 
Lisätietoja hankkeista: