19.12.2017 08.33
Ajankohtaista, Projektit

Fingrid uusii Pohjois-Karjalan sähköverkkoa - ikääntyneiden johtojen tilalle vahvat uudet yhteydet

Kantaverkkoyhtiö Fingrid on tehnyt investointipäätöksen Pohjois-Karjalan sähköverkon kunnostamisesta. Yhteistyössä asiakkaiden kanssa laadittuun suunnitelmaan sisältyy sekä voimajohtojen että sähköasemien rakentamista. Tarpeettomaksi jäävä 36 kilometrin pituinen voimajohto puretaan ja sen alla olevat maa-alueet palautetaan maa- ja metsätalouskäyttöön. Joensuun pohjoispuolelle sijoittuvan hankekokonaisuuden investointikustannukset ovat lähes 32 miljoonaa euroa.

Toimintavarma sähköverkko on Suomen selkäranka ja kaiken toiminnan edellytys. Yksi kantaverkkoyhtiö Fingridin perustehtävistä on rakentaa ja kunnostaa verkkoa vastaamaan yhteiskunnan tarpeita. Pohjois-Karjalan alueella tämä tarkoittaa ikääntyneiden voimajohtojen ja sähköasemien uusimista ja verkon sähkönsiirtokyvyn vahvistamista.

Alueen kantaverkon kehitystä on suunniteltu yhteistyössä Fingridin asiakkaiden eli sähkön tuottajien, jakeluverkkoyhtiöiden ja teollisuusyritysten kanssa. Pohjois-Karjalassa sähkön tuotanto ja kulutus ovat etäällä toisistaan ja sähkön siirtomatkat ovat usein pitkiä. "Vahva ja luotettava kantaverkko palvelee asiakkaitamme ja lopulta siis kaikkia alueen sähkönkäyttäjiä", kuvailee tehdyn päätöksen vaikutuksia verkon rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaava varatoimitusjohtaja Kari Kuusela.

"Kun voimajohdot tulevat pääsääntöisesti sijoittumaan nykyisille reiteille ja sähköasemien laajennukset rakennetaan samoille asematonteille, ratkaisu on kustannustehokas ja myös ympäristölle ystävällinen. Ilahduttavaa tässä hankkeessa on se, että kun uudet vahvemmat johdot saadaan aikanaan käyttöön, voidaan tarpeettomaksi jäävä 36 kilometrin pituinen johto Lehmon ja Palovaaran välillä purkaa pois ja maa-alueet saadaan taas maanomistajille mieleiseen käyttöön", Kari Kuusela kertoo.

Fingridin tekemä investointipäätös on laaja kokonaisuus, joka sisältää kolmen pääosin 1960-luvulla rakennetun voimajohdon uusimisen. Johtojen yhteispituus on noin 112 kilometriä ja ne sijoittuvat Joensuun pohjoispuolelle Joensuun ja Kontiolahden kuntien alueelle. Puiset voimajohtopylväät puretaan ja ne korvataan teräspylväillä ja siirtokyvyltään vahvemmilla voimajohdoilla. Kokonaisuuteen sisältyy myös Uimaharjun ja Kontiolahden sähköasemien uudistus- ja laajennustyöt ja uuden Palojärven sähköaseman rakentaminen. Hankkeet toteutetaan useassa eri projektissa ja kokonaisuus valmistuu vuonna 2021. Kokonaisuuden investointikustannukset ovat lähes 32 miljoonaa euroa.

Lisätietoja: Kari Kuusela, varatoimitusjohtaja, puh. 040 502 7333