1.8.2016 10.30
Lehdistötiedotteet, Ajankohtaista, Projektit

Suomen sähköjärjestelmän toimitusvarmuus paranee - Fingrid uudistaa Olkiluodon ydinvoimalaitosten kantaverkkoliitynnän

Kantaverkkoyhtiö Fingrid on tehnyt investointipäätöksen Olkiluodon sähköaseman 1970-luvulla rakennetun kytkinlaitoksen uusimisesta. Investoinnin arvo on 17 miljoonaa euroa ja se valmistuu vuonna 2019. Sähköasema palvelee jatkossa kolmea Olkiluodon ydinvoimayksikköä. Uutta tekniikkaa hyödyntävällä investoinnilla varmistetaan Suomen sähköjärjestelmän käyttövarmuutta sekä nykyisissä että tulevissa olosuhteissa.
Fingridin omistama Olkiluodon sähköasema liittää Olkiluodon kolme ydinvoimalaitosyksikköä kantaverkkoon. Sähköasema muodostuu kahdesta 400 kV kytkinlaitoksesta, joista vanhempaan liittyvät Olkiluodon 1 ja 2 -yksiköt ja uudempaan vuonna 2008 valmistuneeseen liittyy rakenteilla oleva kolmas voimalaitosyksikkö. Vanhempi 1970-luvulla valmistunut kytkinlaitos on ikääntynyt eikä sen käytettävyys ja käyttövarmuus enää vastaa nykypäivän vaatimuksia.

Olkiluodon sähköasemalle rakennettava uusi kytkinlaitos on rakenteeltaan uuteen tekniikkaan perustuva duplex- eli kaksoiskatkaisijajärjestelmä. Laajentaminen liittyy Fingridin mittavaan hankekokonaisuuteen, jossa kantaverkon ikääntyneet 400 kV kytkinlaitokset korvataan uudella entistä luotettavammalla laitosrakenteella. Duplex-järjestelmä on ratkaisu, jossa uusi tekniikka varmistaa sen, etteivät laitosten mahdolliset häiriöt aiheuta käyttökeskeytyksiä voimajohdoille eikä sähköaseman muuntajille. Uusi kytkinlaitosrakenne mahdollistaa monipuoliset kytkennät erilaisissa häiriö- ja huoltokeskeytystilanteissa ja parantaa huomattavasti käyttövarmuutta.

Kokonaiskustannuksiltaan 17 miljoonan euron kytkinlaitos valmistuu vuonna 2019.

erikoisasiantuntija Antero Reilander, puh. 030 395 4199