7.10.2016 11.05
Ajankohtaista, Kansainväliset uutiset

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt tutkimus- ja kehitysyhteistyöhön

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt Statnett, Fingrid, Svenska Kraftnät, Energinet.dk ja Landsnet ovat solmineet sopimuksen tutkimus- ja kehitysyhteistyöstä. Yhtiöiden tavoitteena on muun muassa edistää pohjoismaista näkökulmaa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehitystoiminnassa sekä toimia yhteistyössä yhteisissä tutkimus- ja kehityshankkeissa.
Nordic R&D -ryhmä on valinnut Statnettin tutkimus- ja kehitysjohtajan Sonja Berlijnin ryhmän puheenjohtajaksi seuraavaksi kahdeksi vuodeksi sekä Svenska Kraftnätin Göran Ericssonin ryhmän sihteeriksi. "Olemme huomanneet, että yhden yhtiön tutkimuksen ja kehityksen tulokset voivat olla hyödyksi toisillekin. Haluamme siis tiivistää yhteistyötämme tutkimus- ja kehitystoiminnassa", sanoo tuore puheenjohtaja Sonja Berlijn.

"Muodostamme yhtenäisen alueen, ja haasteemme ja intressimme ovat usein samat. Tavoittelemme tiiviimpää yhteistyötä ja siten myös vahvempaa ääntä eurooppalaisessa tutkimus- ja kehitystoiminnassa sekä parempaa tuottoa tutkimus- ja kehitysinvestoinneillemme", toteaa Energinetin Claes Nielsen.

"Pohjoismaisilla kantaverkkoyhtiöillä on vuosien perinteet yhteistyöstä erilaisilla tutkimus- ja kehitysalueilla, ja nyt yhteistyö on virallistettu", toteaa Sverrir Jan Norðfjörð Landsnetistä.
Vaikka yhtiöiden haasteet ja intressit ovat samankaltaiset, ne järjestävät tutkimus- ja kehitystoimintansa eri tavoilla. "Eräs yhteistyön tärkeistä tavoitteista on toisten kokemuksista oppiminen, jotta löydämme parhaat käytännöt esimerkiksi tutkimuksen ja kehityksen organisointiin", sanoo Fingridin Jussi Matilainen.

Pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden tutkimus- ja kehitysyksiköille on ajan mittaan kertynyt jo kymmenkunta yhteistä tutkimus- ja kehityshanketta. Nyt yhtiöt suunnittelevat strategisempia yhteisiä tutkimus- ja kehityshankkeita vastatakseen yhteispohjoismaisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. "Meillähän on paljon yhteistä, joten meidän kannattaa kohdata tulevaisuuden haasteet yhteisin ratkaisuin", Göran Ericsson toteaa.

Landsnetin (Islanti), Energinet.dk:n (Tanska), Svenska Kraftnätin (Ruotsi), Fingridin (Suomi) ja Statnettin (Norja) T&K-toiminnan vetäjät suunnittelevat tapaavansa kaksi kertaa vuodessa, minkä lisäksi yhteistyötä viedään eteenpäin yksittäisissä aloitteissa.

Lisätietoa:
Fingrid Oyj