15.12.2016 15.20
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat julkaisseet yhteisen ennusteen talvelle 2016-2017

Pohjoismainen sähköjärjestelmä on tulevana talvena alijäämäinen kylmän talvipäivän huippukulutustilanteessa.

Tehotilanne on hieman viimevuotista heikompi kylmänä talvipäivänä, jollainen sattuu kerran kymmenessä vuodessa. Suomi on vahvasti tuontiriippuvainen ja myös Ruotsi ja Tanska ovat hieman alijäämäisiä, kun taas Norja on selvästi ylijäämäinen. Käytettävissä oleva tuotantokapasiteetti ja siirtoyhteydet riittävät kattamaan kulutuksen, jos merkittäviltä häiriöiltä vältytään.

Pohjoismainen ennuste löytyy TSOiden yhteisen eurooppalaisen organisaation ENTSO-E sivuilta linkistä Nordic Winter Power Balance Forecast 2016-2017. Sama ennuste löytyy myös Nord Poolin sivuilta Download Center - Transmission System Operators.

Pohjoismaisen talviennusteen lisäksi ENTSO-E on julkaissut koko Euroopan laajuisen talven 2016-2017 ennusteen ja kesän 2016 toteutumaraportin: Winter Outlook Report 2016-2017 and Summer Review 2016

Timo Kaukonen, puh 040 545 2124