31.5.2016 12.05
Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingridin suurhanke eteni Forssaan, historiallisesti merkittävää voimajohtoa uusitaan 135 miljoonalla eurolla

Suomen vanhinta voimajohtolinjaa noin 420 kilometrin pituista "Rautarouvaa" on uudistettu osuus kerrallaan. Työt ovat edenneet Forssan alueelle, seuraavaksi uudistustöitä jatketaan Forssasta länteen Liedon suuntaan ja idässä Lappeenrannan ja Kouvolan välillä.
1920-luvulla rakennettu Rautarouvaksi nimetty voimajohto on Suomen kantaverkon vanhin osa ja ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto. Se kuljetti sähköä Imatran vesivoimalaitokselta Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin. Rautarouvan käyttöönottoa vuonna 1929 pidetään suomalaisen kantaverkon alkuhetkenä. Johtojen yhteispituus oli tuolloin noin 560 kilometriä, johtimia kannatteli yli 1900 voimajohtopylvästä.

Lähes 90-vuotiaan johdon alkuperäiset teräspylväät ovat pysyneet pystyssä viime vuosiin asti, mutta nyt Rautarouva pääsee osa kerrallaan eläkkeelle. Fingrid on uusinut tai on uusimassa Rautarouvasta noin 300 kilometriä ja loput 120 kilometriä uusitaan vuoteen 2020 mennessä. Uusimistöiden kustannukset ovat kokonaisuudessaan noin 135 miljoonaa euroa.

Osa tätä valtavaa urakkaa on maaliskuussa valmistunut 78 kilometrin osuus Hausjärven Hikiän ja Forssan välillä. Seuraavaksi työt etenevät Forssasta länteen Liedon suuntaan lähes 70 voimajohtokilometrin nykyaikaistamisella.

Fingrid teki toukokuun lopussa investointipäätöksen, jonka mukaan toiseksi viimeinen osa, noin 82 kilometrin osuus Lappeenrannan Yllikkälän ja Kouvolan Korian välillä, toteutetaan vuoteen 2018 mennessä.

Kun viimeinenkin osuus Hikiän ja Orimattilan välillä vuonna 2020 valmistuu, on Rautarouva uudistunut täydellisesti ja valmis siirtämään luotettavasti sähköä tulevien vuosikymmenien ajan.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 040 502 7333
suunnittelupäällikkö Aki Laurila, puh. 030 395 5135

Lehtiartikkeli Yhteisillä Linjoilla lehdestä:
Rautarouva eläköityy osa kerrallaan

Videot Fingridin YouTube-kanavalla