19.5.2016 15.40
Ajankohtaista, Projektit

Fingrid palkitsi yhteistyökumppaneitaan

Omaisuuden hallinnan teemapäivää vietettiin 19.5.2016 Helsingissä Fingridin palvelutoimittajien kanssa. Päivän kantavana teemana oli laadunvarmistus ja osaamisen varmistaminen. Tilaisuudessa jaettiin Vuoden 2015 Rakentaja- ja Kunnossapitäjäpalkinnot, sekä kantaverkkotoiminnan Elämäntyöpalkinto.Fingrid palkitsi ansioituneita palvelutoimittajien edustajia laadukkaasta ja pitkäaikaisesta yhteistyöstä. Vuoden 2015 Rakentaja -palkinnon sai projektipäällikkö Jari Heinonen ABB:stä ja Vuoden 2015 Kunnossapitäjä -palkinnon työnjohtaja Pasi Lajunen Empower PN Oy:stä. Vuosikymmenien rautainen kokemus ja osaaminen kantaverkon relesuojauksen kunnossapidosta toi Elämäntyöpalkinnon Pekka Määtälle Infratek Finland Oy:stä.

Suurkiitos palvelutoimittajille

Tilaisuudessa Fingridin omaisuuden hallinnan johtaja Kari Kuusela kiitti palvelutoimittajia onnistuneesta yhteistyöstä. Kunnossapidon tehokkuutta Fingrid mittaa osallistumalla kantaverkkoyhtiöiden kansainväliseen ITOMS-vertailuun. Vuoden 2015 tulosten perusteella Fingridin kunnonhallinta on kansainvälisessä mittakaavassa huippuluokkaa.

- Kiitos erinomaisesta sijoituksesta kuuluu luonnollisesti kunnossapidon palvelutoimittajille, totesi Kuusela.

Kuuselan mukaan Fingridillä on käynnissä aktiivinen rakentamisvuosi ja viime vuonna valmistuikin ennätysmäärä hankkeita. Rakentamisen painopiste on ollut erityisesti Länsi-Suomen verkon kehittämisessä ja Rautarouvan uusimisessa.
Laadunvarmistukseen liittyen Fingridillä on käynnistetty useita kehitystoimenpiteitä, kuten laadunvalvonta- ja varmistusominaisuuksien lisääminen NordSafety -raportointijärjestelmään.

- Tavoitteena on vahvistaa "kerralla oikein" -ajattelutapaa, jossa työturvallisuus ja korkea laatu kulkevat käsi kädessä, kertoi Kuusela.

Tasasähköyhteyksien merkityksen kasvaessa Fingrid on uudistanut myös kunnossapidon toimintamallia, jonka ansiosta häiriöt on onnistuttu selvittämään nopeammin ja tehokkaammin.

Työturvallisuutta, GIS-hankkeita ja Kunnonhallinta 2020 -kehitystä

Fingridin erikoisasiantuntija Karri Koskinen kertoi teemapäivässä työturvallisuuden kehityshankkeen etenemisestä. Tämän vuoden tavoitteena on työturvallisuustavoitteiden jalkauttaminen käytäntöön.

Rakentamispäällikkö Daniel Kuosan mukaan meneillään on ennätysmäärä aktiivisia työmaita. Tarjouspyyntöjä saadaan liikkeelle merkittävä määrä vielä loppuvuoden aikanakin. Uusia GIS-hankkeita on niin ikään odotettavissa. Uutta toimintamallia kokeillaan tulevissa GIS-hankkeissa. Muun muassa Helsinkiin rakennettavan Länsisalmen sähköasemassa uutta toimintamallia, jossa Fingrid vastaa rakennussuunnittelusta ja rakennuttamisesta itse.

Fingridillä on käynnistetty mittava Kunnonhallinta 2020 -kehityshanke. Verkkopäällikkö Marcus Stenstrand Fingridiltä kertoi, että hankkeen tavoitteena on taata asiakkaille ja voimajärjestelmälle 20 prosenttia varmempi verkko vuonna 2020. Hankkeen tiimoilta järjestettiin avoin kunnossapidon ideakilpailu, johon saatiin 36 uutta ideaa. Ideakilpailun voittajiksi valittiin neljä ideaa, joita tullaan jatkokehittämään yhteistyössä voittajien kanssa.

Toimittajapuheenvuoroja osaamisen varmistamisesta ja laadunvalvonnasta

Palvelutoimittajan edustajista Infratek Finlandin Jani Gratschev pohti, minkälaisia haasteita kantaverkko-osaamisen varmistaminen kohtaa tulevaisuudessa ja miten näihin haasteisiin on mahdollista vastata. Gratschev kantoi huolta nuorten alalle tulevien työntekijöiden valmentamisesta työelämän haasteisiin.

Urakoitsijan näkökulmia laadunvalvontaan esittelivät Marko Elorinne Eltel Networksilta, sekä Caverion Suomen Mikko Luoma ja Kimmo Honkaniemi. Kaj Weissenberg Inspectalta jatkoi laadunvarmistuksen merkityksestä toimitusketjussa. Oikealla laadulla tuotetaan lisäarvoa koko toimitusketjulle.

- Kahteen kertaan tekemisessä on yksi kerta liikaa, totesi Weissenberg. Laatuun panostaminen on sitä vastoin kannattavaa liiketoimintaa.

Päivän esitysaineistot löytyvät liitteinä:
Fingridin esitykset
Jani Gratschev Infratek Finland
Marko Elorinne Eltel Networks
Mikko Luoma ja Kimmo Honkaniemi Caverion Suomi
Kaj von Weissenberg Inspecta

johtaja Kari Kuusela puh 030 395 5129

Kuvassa vasemmalta oikealle: Pekka Määttä, Jari Heinonen, Kari Kuusela, Pasi Lajunen