28.1.2016 11.30
Lehdistötiedotteet, Ajankohtaista, Projektit

Fingrid ja Empower PN allekirjoittivat sopimuksen Alajärven sähköaseman uusimisesta

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj uudistaa Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevaa Alajärven sähköasemaa. Aseman uusiminen parantaa koko Suomen voimajärjestelmän käyttövarmuutta, mittavan hankkeen toteuttaa Empower PN Oy.

Fingrid investoi kantaverkkoon vuosien 2015–2025 aikana 1,2 miljardia euroa. Kuluvan vuosikymmenen loppupuolella ja 2020-luvun alussa verkkoinvestoinnit koostuvat suurelta osin ikääntyneiden voimajohtojen ja sähköasemien uusimisesta.

Investointiohjelman mukaisesti Alajärven nykyinen ikääntynyt 400 kilovoltin kytkinlaitos uusitaan, ja olemassa olevan 110 kilovoltin kytkinlaitoksen toisiojärjestelmät uusitaan. Uusimisen lisäksi vanhaa 110 kilovoltin kytkinlaitosta laajennetaan ja asemaan liittyvät 220 kilovoltin voimajohdot otetaan käyttöön 110 kilovoltin jännitetasolla. Kytkinlaitoksen uusiminen on osa Fingridin suunnitelmaa luopua 220 kV jännitetasosta Oulujoen eteläpuolella.

- Alajärven sähköasema on yksi kantaverkon keskeisistä solmupisteistä.  Nyt rakennettavalla uudella 400 kilovoltin kiskojärjestelmällä saavutetaan kantaverkon erinomainen käytettävyys ja käyttövarmuus. Rakentamisvaiheen työturvallisuutta varmistetaan ja siirtokeskeytysaikoja minimoidaan muun muassa rakentamalla 400 kilovoltin kytkinlaitos uuteen paikkaan nykyisen asema-alueen viereen, toteaa Fingridin varatoimitusjohtaja Kari Kuusela.

Alajärven sähköaseman pääurakoitsijana toimii Empower PN Oy. Urakan arvo on noin
7,4 miljoonaa euroa ja urakka valmistuu vuoden 2017 lopulla. Koko Alajärven hankkeen kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129
projektipäällikkö Sami Mäki, puh. 030 395 5283