22.9.2016 15.30

Dokumentti Fingridin historiasta television ensi-illassa

Sunnuntaina 25.9. nähdään dokumentti "Suomen sähköistäjät - Fingridin tarina" MTV-kanavalla. Iltapäivällä kello 14.25 alkava tunnin mittainen dokumentti valottaa Suomen sähköistymistä sekä kantaverkkoyhtiön syntyvaiheita.Fingrid Oyj viettää kuluvana vuonna 20-vuotisjuhliaan. Osana juhlavuotta yhtiö teetti dokumentin, jossa kerrotaan Suomen sähköistymisestä 1800-luvun lopulta alkaen, alkaen siitä kuinka Suomen ja samalla koko Pohjoismaiden ensimmäinen sähköinen valaisin sytytettiin Tampereella vuonna 1882. Dokumentissa "Suomen sähköistäjät - Fingridin tarina" kerrotaan myös Suomen kantaverkkoyhtiön syntyvaiheista ja kehityksestä jatkuvasti monimutkaistuvien sähkömarkkinoiden keskellä.

Dokumentissa katsotaan myös tulevaisuuteen, jossa sähköntuotanto tulee olemaan entistä hajautuneempaa ja perustuu yhä useammin uusiutuvaan energiaan. Kantaverkon on sopeuduttava näihin muutoksiin. Aiheeksi nousee myös valtakunnallisen sähkökatkon vaara.

Ohjelman tekoon osallistui useampi nykyinen ja jo eläkkeelle jäänyt fingridiläinen. Talon omalle väelle dokumentti esitettiin yhtiön syntymäpäiväjuhlissa syyskuun alussa Finlandia-talossa.

Dokumentti 3.10. alkaen katsottavissa Katsomo-palvelussa tästä linkistä.

Lisätiedot:
Marjaana Kivioja, viestintäpäällikkö, p. 030 395 5267