30.6.2016 13.25
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat, Sähköjärjestelmä

Automaattisen taajuudenhallintareservin (aFRR) ylläpitoa pohjoismaissa jatketaan viikosta 35/2016 alkaen

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat päättäneet jatkaa automaattisen taajuudenhallintareservin ylläpitoa (aFRR). Reservikapasiteetin hankinta jatkuu kansallisilla markkinoilla, ja Fingrid hankkii reservikapasiteettia suomalaisilta reservitoimittajilta ylläpitämiltään automaattisen taajuudenhallintareservin tuntimarkkinoilta. Hankinta jatkuu vuona 2015 sovelletuilla periaatteilla ja osallistuakseen Fingridin ylläpitämille reservimarkkinoille tulee reservintuottajan tehdä tästä sopimus Fingridin kanssa. Sopimukset halukkaiden reservitoimittajien kanssa tullaan tekemään elokuussa. Sopimuksen tekeminen on mahdollista myös myöhemmin, jos reservitoimittajan osallistuminen tuntimarkkinoille ei ole ajankohtaista vielä viikolla 35.

Reservin hankinta alkaa 29.8.2016 ja reserviä hankitaan arkipäivinä niille aamu-  ja iltatunneille, joilla taajuudessa on ollut suurimpia vaihteluita. Pohjoismaissa ylläpidettävän kokonaismäärän tavoite on valituilla tunneilla 300 MW, josta Fingridin osuus on enintään 70 MW. Fingrid voi hankkia osan omasta osuudestaan myös Ruotsin kantaverkkoyhtiön Svenska kraftnätin kautta ruotsalaisilta reservitoimittajilta.

Tästä linkistä löytyy sähköpörssi NordPoolin sivulla julkaistu tiedote, josta käy tarkemmin ilmi mille tunneille reserviä tullaan hankkimaan

Lisätietoja automaattisesta taajuudenhallintareservistä löytyy internetsivuiltamme.

Vesa Vänskä, puh.  030 395 5185