Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
9.3.2015 09.50
Sähköjärjestelmä, Ajankohtaista

Sähköautojen käyttöä reserveinä testattiin Lappeenrannassa

Torstaina 5.3.2015 testattiin sähköautojen käyttöä voimajärjestelmän reserveinä menestyksekkäästi. Testit olivat osa laajempaa sähköisen liikenteen hanketta, jossa kehitetään uutta liiketoimintaa sähköajoneuvojen ympärille. Testit vahvistavat näkemystä siitä, että myös kotilatauspisteet ovat toteutettavissa älykkäästi eli hinta- tai taajuussignaalilla ohjattavina.

​Testien perusteella sähköautojen latausjärjestelmät eivät ole este sähköautojen käyttämisessä voimajärjestelmän reserveinä. Sähköautojen latausta voidaan ohjata muutaman sekunnin viiveellä komponenttikustannuksiltaan joidenkin kymmenien eurojen tekniikalla ilman että latauslaitteisiin tai sähköautoihin tehdään mitään muutoksia. Liitteenä on videoklippi sähköauton käytöstä taajuusohjattuna käyttöreservinä ja kuvia tapahtumasta.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston Green Kampuksella tehdyssä kenttäkokeessa ohjattiin sähköautojen latausta LUT:n energiahallintajärjestelmän sekä Elenian älykkään sähkömittarin (AMR) välityksellä yleisimmillä Suomessa myydyillä ladattavilla sähköautoilla Nissan Leaf, Tesla, Mitsubishi Outlander ja Opel Ampera. Mukana kenttäkokeessa olivat Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Liikennevirta Oy, Siemens Oy, Elenia Oy, Vantaan Energia, EERA Oy ja Fingrid.Geiger.

Lisätiedot (Fingrid Oyj):
Risto Lindroos, p. 030 395 5139
Jonne Jäppinen, p. 030 395 4225