8.9.2015 11.00
Lehdistötiedotteet, Nimitykset, Ajankohtaista

Asta Sihvonen-Punkasta Fingridin uusi sähkömarkkinajohtaja

Asta Sihvonen-Punkka on nimitetty Fingridin uudeksi sähkömarkkinajohtajaksi. Sihvonen-Punkka aloittaa Fingridissä 1.1.2016, ja sähkömarkkina-asioiden vetovastuu siirtyy hänelle 1.3.2016, jolloin tehtävää yhtiön perustamisesta alkaen hoitanut varatoimitusjohtaja Juha Kekkonen jää eläkkeelle. Sähkömarkkinajohtaja on Fingridin johtoryhmän jäsen, ja hän raportoi tehtävässään toimitusjohtaja Jukka Ruususelle.

Kauppatieteiden lisensiaatti Sihvonen-Punkka on tällä hetkellä Viestintäviraston pääjohtaja. Tätä ennen hän on työskennellyt muun muassa Energiamarkkinaviraston ylijohtajana ja Kilpailuvirastossa apulaisjohtajana.

Sähkömarkkinajohtajan tehtävä edellyttää laajaa sähkömarkkinoiden ja EU-lainsäädännön tuntemusta sekä kokemusta edunvalvontatyöstä. Lisäksi tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyviä verkostoitumistaitoja kotimaassa ja Euroopassa. Sähkömarkkinajohtajan vastuulla on muun muassa lähivuosina sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon kehittäminen, etenkin keskitetyn tiedonvaihtoratkaisun, ns. datahubin toiminnan käynnistäminen.

Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen on iloinen, että vaativaan tehtävään löydettiin osaava ja pätevä sähkömarkkinat entuudestaan tunteva ammattilainen.

- Olemme ylpeitä, että markkinajohtajaksi saadaan henkilö, jolla on sähkömarkkinaosaamisen ja -kokemuksen lisäksi vahva johtajakokemus sekä valmiit kansainväliset ja kotimaiset verkostot, Ruusunen kommentoi valintaa.

toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 040 593 8428