Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
30.11.2015 10.00
Ajankohtaista

Asiakas- ja sidosryhmätutkimus 2015: asiantunteva, vastuullinen ja joskus myös byrokraattinen

Fingridin asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyyskysely vuodelta 2015 on valmistunut. Kokonaisarvosana Fingridin toiminnasta kaiken kaikkiaan on pysynyt viime vuoden hyvällä tasolla yleisarvosanan ollessa kouluasteikolla mitattuna 8,5.

​Asiakkuuksista vastaava johtaja Jussi Jyrinsalo toteaa olevansa erityisen ilahtunut siitä, että vuoden 2015 tavoitteeksi asetettiin sähkömarkkinoista kertovan viestinnän parantaminen ja uusien asiakkaiden tietämyksen kasvattaminen Fingridistä. Saatujen vastausten perusteella molemmilla osa-alueilla on onnistuttu.

- Kokonaisarvosana kaikkien vastaajien osalta säilyi hyvänä. Yksikkökohtaisista tuloksista voi löytää onnistumisia, mutta myös selkeitä parannuskohteita. Tulemme käymään vastaukset tarkkaan läpi ja teemme tarvittavia toimenpiteitä nykyisen tason säilyttämiseksi tai jopa parantamiseksi, lupaa Jyrinsalo.

- Haluamme kiittää kaikkia vastaajia arvokkaasta palautteesta. Muistutan myös, että palautetta saa antaa aina pitkin vuotta, kun siltä tuntuu ja siihen on aihetta, painottaa Jyrinsalo.

Tutkimukseen pyydettiin vastauksia Fingridin kaikista merkittävistä sidosryhmistä.
 
Tutkimukseen osallistuivat Fingridin tärkeät asiakas- ja sidosryhmät (suluissa kyseisen ryhmän antama asiakastyytyväisyysarvosana):

* Tiedonvaihtopalvelut (8,13)
* Kantaverkkoasiakkaat (8,48)
* Palveluntoimittajat (8,67)
* Markkinatoimijat (8,48)
* Viranomaiset ja järjestöt (8,90)
* Tasepalveluasiakkaat (8,36)
* ICT (8,83)
* Alkuperätakuupalvelut (8,00)
 
Tutkimuksessa nousi esiin sekä positiivisia että parannettavia kohtia.

Positiivista:
* Ammattimaisuus ja asiantuntijuus. Fingrid koetaan luotettavaksi ja vastuunsa kantavaksi yhtiöksi.
* Kantaverkkopalveluiden osalta kantaverkon käyttövarmuus arvioidaan erinomaiseksi ja yhteistyö päivittäisessä käyttötoiminnassa on sujuvaa.
* Kantaverkkoon liittyminen suunnittelun ja sopimisen osalta toimii hyvin.
* Tasepalveluasiakkaat kokevat yhteistyön parantuneen kaikilla osa-alueilla. 
* Sähkömarkkinoiden edistämissä Fingrid on parantanut toimintaansa lisäämällä sähkömarkkinoihin liittyvää viestintää ja parantanut markkinoiden toimintaa Itämeren alueen ja Länsi-Euroopan markkinoiden integroinnissa.
* Alkuperätakuuasiakkaat ovat tyytyväisiä Fingridin toimintaan mm. alkuperätakuurekisterin ylläpitäjänä
* Viranomaiset ja järjestöt arvostavat Fingridiä sähköasemien ja varavoimalaitosten kemikaaliturvallisuuden osalta sekä maankäyttö- ja maisemavaikutusten haittojen minimoinnissa.

Parannettavaa:
* Tehostettava pullonkaulahaittojen minimointia.
* Asiakkaiden prosessien parempi tuntemus ja ymmärrys helpottaisivat yhteistyötä.
* Sähkömarkkinoiden edistämistä parannettava nykyisestä.
* Hankintapäätösten viestinnän selkiyttäminen nykyisestä.
* Fingrid koetaan joskus etäisenä, hitaana ja byrokraattisena toimijana. Aktiivisempi yhteydenpito asiakkaisiin parantaisi tilannetta.


Lisätietoja tuloksista: Jussi Jyrinsalo puh. 030 395 5118

Tutkimuksen tiedot kerättiin IROResearchin tekemänä sähköpostikyselynä 13.-22.10.2015 välisenä aikana. Tutkimuskutsuja lähetettiin 958 (763) henkilölle ja 277 (236) henkilöä vastasi tutkimukseen. Vastausprosentti oli näin ollen 29 (31) prosenttia.