Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
18.12.2014 08.40
Ajankohtaista

Asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyys 2014: Kiitämme luottamuksesta ja otamme myös opiksi

Tuoreen tutkimuksen mukaan Fingridin asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyys lähentelee kiitettävää. Kouluasteikolla saimme yleisarvosanaksi 8,5. Asiakkaamme kiittävät meitä mm. yhteistyön sujuvuudesta ja markkinainformaation riittävästä jakamisesta.
Parannettavaakin riittää. Fingridin uudet asiakasryhmät  ̶ alkuperätakuu- ja tiedonvaihtopalveluasiakkaat kaipaavat toiminnastamme enemmän lisätietoa. Kriittisyyttä koetaan myös Ruotsin ja Suomen välisiä sähkönsiirron pullonkauloja ja niiden aiheuttamia sähkön hintaeroja kohtaan.
 
Tutkimukseen osallistuivat Fingridin tärkeät asiakas- ja sidosryhmät (suluissa kyseisen ryhmän antama asiakastyytyväisyysarvosana):
  • Kantaverkkoasiakkaat (8,5)
  • Tasepalveluasiakkaat (8,3)
  • Markkinatoimijat (8,3)
  • Tiedonvaihtopalveluasiakkaat (uutena mukana tutkimuksessa) (8,1)
  • Alkuperätakuupalvelut (uutena mukana tutkimuksessa) (8,4)
  • Viranomaiset ja järjestöt (8,6)
  • Palveluntoimittajat (8,5)
  • Hallintopalvelun palveluntoimittajat (uutena mukana tutkimuksessa) (9,5)
  • ICT (uutena mukana tutkimuksessa) (9,4)

Tutkimuksesta nousi esiin sekä positiivisia että parannettavia kohtia.

Positiivista:

  • Kantaverkkopalvelujen osalta palveluiden hinta-laatusuhde ja yhteistyön sujuvuus ovat parantuneet
  • Fingridin toiminta palveluntoimittajan näkökulmasta on parantunut
  • ICT ja hallintopalvelujen asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla
  • Tasepalveluasiakkaiden osalta sähkömarkkinoiden edistämistoiminta on parantunut, erityisesti markkinainformaation riittävä julkaiseminen

Parannettavaa:

  • Fingridin onnistuminen toiminnan ja henkilöstön osalta on arvioitu hieman heikommaksi kuin viime vuonna
  • Fingridin yleistunnettuus ei ole riittävän hyvä erityisesti uusien asiakasryhmien kohdalla
  • Tunnistettava paremmin asiakkaiden tarpeet ja löydettävä niihin uusia ratkaisuja
  • Sähkömarkkinoiden edistämistä parannettava ja sähkömarkkinoihin liittyvää viestintää lisättävä
  • Tehostettava pullonkaulahaittojen minimointia
- Asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyystutkimus tehdään Fingridillä vuosittain. Olemme lukeneet huolella kaikki meille annetut palautteet. Erityisen ilahtunut olen siitä, että asiakkaamme kokevat asioinnin ja yhteistyön kanssamme sujuvaksi. Suuri osa asiakkaistamme on valmis suosittelemaan tapaamme toimia asiakkaidemme kanssa, toteaa asiakkuuksista vastaava johtaja Jussi Jyrinsalo.
 
- Vaikka olemme onnistuneet monessa kohtaa, opiksikin on otettava. Ruotsin ja Suomen välisten sähkönsiirron pullonkaulojen syistä ja seurauksista meidän pitää viestiä ja keskustella entistä aktiivisemmin. Myös työstämme useissa eurooppalaisissa toimielimissä meidän pitää jatkossa osata kertoa entistä ymmärrettävämmin, Jyrinsalo jatkaa.
 
Lisätietoja tuloksista: Jussi Jyrinsalo puh. 030 395 5118
 
 
Tutkimuksen tiedot kerättiin IROResearchin tekemänä sähköpostikyselynä 6.-20.11.2014 välisenä aikana. Tutkimuskutsuja lähetettiin 763 henkilölle ja 236 henkilöä vastasi tutkimukseen. Vastausprosentti oli näin ollen 31.