26.6.2013 15.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tehoreservin käyttösopimukset seuraavalle kaudelle allekirjoitettiin

Finextra Oy:n ja PVO-Huippuvoima Oy:n sekä PVO-Lämpövoima Oy:n välillä allekirjoitettiin tänään käyttösopimukset voimalaitosten osallistumisesta tehoreservijärjestelyyn seuraavalle kaksivuotiskaudelle 1.7.2013 - 30.6.2015. Voimalaitokset ovat Kristiina 1 (210 MW) ja Vaskiluoto 3 (155 MW). Molempien voimalaitosten polttoaine on raskas polttoöljy.

Edelliseltä kaudelta tehoreservin määrä pieneni 600 megawatista 365 megawattiin. Vastaavasti kapasiteetille maksettava kiinteä korvaus yhteensä laski 18,3 miljoonasta eurosta vuodessa 7,8 miljoonaan euroon vuodessa.

Finextra on tehnyt vastaavalle jaksolle sopimukset järjestelyn rahoittamiseksi kantaverkkoasiakkaiden kanssa.  Uuden tehoreservijärjestelykauden kustannustaso on noin puolet nyt päättyvän sopimuskauden tasosta johtuen pienemmästä tehoreservin määrästä ja kustannuksesta. Lopulliseen tehoreservijärjestelyn hintaan vaikuttaa sähkönkulutuksen kehittyminen ja tehoreservin käyttö sekä mahdollinen kulutusjouston  mukaan tulo. Vuonna 2012 keskimääräinen tehoreservin kustannus oli 0,23 €/MWh.

Lisätietoja Fingridissä ja Finextrassa antavat:
Kaija Niskala, suunnittelupäällikkö, puh. 030 395 5147
Pertti Kuronen, johtava asiantuntija, puh. 030 395 5127