2.12.2013 12.00

Talven kulutushuiput tuontisähkön varassa

Sähkönkulutuksen talvelle 2013 - 2014 arvioidaan olevan maksimissaan 15 000 megawattia (MWh/h). Kovien pakkasten aikana Suomi on edelleen tuontisähkön varassa. Sähköä riittää kaikille, jos naapurimaista Ruotsista, Venäjältä ja Virosta on myytävää ja siirtoyhteydet toimivat. Kansainväliset sähkön tukkumarkkinat ohjaavat sähköä sinne, missä sitä eniten tarvitaan.
Tavoite sähköntuotannon omavaraisuudesta kaikissa tilanteissa muodostuu Suomelle edelleen haastavaksi, ja tuontiriippuvuus säilyy tulevanakin talvena. Näyttää siltä, että kotimaista lauhdekapasiteettia suljetaan kannattavuus- ja ympäristövaatimusten seurauksena. Suomen sähkövajeen arvioidaan nousevan huippukulutustilanteessa ensi talvena yli  2 000  megawattiin.

Sähkönkulutuksessa ei ole vuositasolla Suomessa tapahtunut suuria muutoksia, ja siksi tulevan talven kulutushuipun odotetaankin pysyvän samalla tasolla kuin viime talvena. Kulutushuippu riippuu voimakkaasti lämpötilasta, ja 10 asteen lämpötilan lasku kasvattaa sähkön kulutusta 1 000 - 1 500 megawattia.

Huippukulutuksen aikana kotimaista sähköntuotantokapasiteettia on käytettävissä noin 12 800 megawattia. Tuotantokapasiteetti on laskenut viime talveen nähden tehoreservijärjestelmässä olevan tuotannon vähennyttyä sekä Inkoon voimalaitoksen yksiköiden sulkemisen myötä. Tuulivoimantuotanto on Suomessa kasvussa, mutta  sillä ei ole juuri merkitystä tuotantolähteenä kylmän talvipäivän kulutushuipun aikana.

Sähkön siirtoyhteydet naapurimaista riittävät hyvin kattamaan Suomen alijäämän. Tuontimahdollisuudet kasvavat merkittävästi, kun uusi merikaapeliyhteys EstLink 2 otetaan käyttöön Viron ja Suomen välillä 650 megawatin siirtoteholla. Yhteensä tuontikapasiteettia naapurimaista on tuolloin yli 5 000 megawattia.

Kysyntäjoustolla ohjataan sähkönkulutusta

Kysyntäjoustoa hyödyntämällä sähkönkulutusta voidaan ohjata  korkean kulutuksen aikaan pienemmäksi. Kysyntäjoustolla onkin merkittävä rooli sähkön riittävyyden varmistamisessa kulutushuipuissa. Sähköstä on huippukulutuksen aikaan niukkuutta, jolloin sähkön hinta markkinoilla nousee. Mahdollisuudet kysyntäjouston hyödyntämiseen myös pienkulutukselle ovat kasvaneet uusien etäluettavien sähkömittarien ja sähkömyyjien pörssihinnoiteltujen tuntikohtaisten sähkösopimusten myötä.

Talven  2013-2014 tuotantokyky, kulutus ja  sähkövaje.

Fingrid järjestää tänään 2.12.2013 Finlandia-talossa seminaarin, jossa käsitellään sähköjärjestelmän merkitystä yhteiskunnalle. Fingridin käyttövarmuuspäivän seminaarin puheenvuoroja voi seurata internetistä, sillä puheenvuorot lähetetään webcasting-lähetyksenä. Seminaarin ohjelma alkaa klo 13.00 ja sitä voi seurata verkosta suorana lähetyksenä aina klo 16.00 saakka tai myöhemmin videotallenteina.

toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 040 593 8428
johtaja Reima Päivinen, puh. 040 556 2662