27.11.2013 15.15
Lehdistötiedotteet

Lehdistötiedote: Fingrid ja Elering Estlink 1 -sähkökaapelin uusiksi omistajiksi

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ja Viron kantaverkkoyhtiö Elering ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen Estlink 1 -sähkönsiirtoyhteyden ostamisesta tehden näistä verkkoyhtiöistä merikaapelin omistajia 30.12.2013 lähtien. Sopimuksen kokonaiskustannukset ovat 77,6 miljoonaa euroa.
Kantaverkkoyhtiöt ovat aikaisemmin vuokranneet siirtoyhteyden kapasiteetin kaapelin omistajilta AS Nordic Energy Linkiltä ("NEL") ja sen tytäryhtiöltä N.E.L. Finland Oy:ltä.NELin osakkeenomistajat ovat puolestaan Eesti Energia AS (39,9 %), AS Latvenergo (25 %), Lietuvos Energijos Gamyba AB (25 %) ja Finestlink Oy (10,1 %).

Sähkönsiirtoyhteyden omistus siirtyy kantaverkkoyhtiöille tämän vuoden loppuun mennessä, kun kaupalle on saatu Viron kilpailuviranomaisen hyväksyntä.Vuodenvaihteen jälkeen Estlink 1:n omistus jakautuu tasan Fingridin (50 %) ja Eleringin (50 %) kesken.

Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen toteaa, että Estlink 1 avasi Baltian sähkömarkkinat aivan uudella tavalla kilpailulle. Kaupan myötä yhteyttä pystytään jatkossa käyttämään entistä tehokkaammin. Lisäksi vuoden 2014 alkupuolella käyttöön otettava EstLink 2 -merikaapeli lähes kolminkertaistaa siirtokapasiteetin Suomen ja Viron välillä. Maiden välinen siirtokapasiteetti on Ruususen mukaan näiden muutosten jälkeen hyvällä tasolla ja muodostaa erinomaisen pohjan Itämeren sähkömarkkinoiden kehittymiselle.

Estlink 1:n oston myötä Elering on ottanut haltuunsa kaikki Eesti Energia AS:n sähkönsiirtovarat. Estlink-hankkeita saa pitkälti kiittää siitä, että Viron energiamarkkinat ovat parin viime vuoden aikana kehittyneet luontevaksi osaksi Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteisiä sähkömarkkinoita. Tämä merkitsee suurta läpinäkyvyyttä ja tehokkaita markkinaedellytyksiä, lisääntyvää valinnanvaraa asiakkaille ja entistä parempia mahdollisuuksia energiantuottajien kapasiteetin hyödyntämiseen, toteaa Eleringin toimitusjohtaja Taavi Veskimägi.

Vuoden 2006 lopulla käyttöönotettu Estlink 1 on ensimmäinen sähkönsiirtoyhteys Baltian ja Pohjoismaiden välillä. Siirtoyhteyden perustivat virolainen Eesti Energia, latvialainen Latvenergo, liettualainen Lietuvos Energijos Gamyba ja suomalainen Finestlink (Pohjolan Voiman ja Helsingin Energian yhteinen yritys).

Estlink 1:n kapasiteetti on 350 megawattia.Kaapelin kokonaispituus on 210 kilometriä (kaksi 105 kilometrin pituista vierekkäistä kaapelia), mistä 148 km on merikaapelia ja 62 km maakaapelia.

Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 030 395 5140
Fingridin varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129