2.3.2012 11.30

Forssan varavoimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitovastuu ABBlle

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ja ABB Oy ovat tehneet sopimuksen Forssaan valmistuvan varavoimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitopalveluista. Vuoden 2014 loppuun voimassa oleva sopimus allekirjoitettiin tänään Forssassa.
Fingridin tehtävänä on vastata maamme sähköjärjestelmän käyttövarmuudesta. Käyttövarmuuden turvaamiseksi Fingrid pitää yllä nopeita häiriöreservejä, joista Forssaan rakennettava varavoimalaitos on merkittävä osa.

Laitoksella turvataan sähköjärjestelmän tehotasapaino sähköntuotantolaitosten tai siirtoverkon häiriötilanteissa. Forssan laitoksen valmistuttua Fingridin oman varavoimakapasiteetin määrä nousee 615 megawatista 915 megawattiin. Valmistuessaan se on suurin varavoimalaitos Suomessa.

- Fingrid on Forssan laitoksen kohdalla uudistanut varavoimalaitostensa palvelukonseptia. Sen sijaan että ostamme erillisiä käyttö- ja huoltopalveluita, olemme nyt laatineet ABB:n kanssa sopimuksen laitoksen päivittäisen toiminnan kokonaisvastuusta. Sopimus on tiukan julkisen kilpailutuksen tulos, kertoi Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen allekirjoitustilaisuudessa.

Forssan varavoimalaitoksella on useita ABB:n toimittamia laitteita kuten pääkoneistotoimitukseen sisältyvä ABB:n erityisesti voimalaitosprosesseille kehittämä Symphony-automaatiojärjestelmä sekä kokonaisuuksia liittyen laitoksen sähköistykseen.

- ABB:lle sopimus on tärkeä luottamuksenosoitus. Varavoimalaitoksen kunnossapidon vaateet ovat korkeat, ja olemmekin koonneet vahvan asiantuntijatiimin varmistamaan laitoksen käynnistyvyyden ja käyttövarmuuden, kertoo ABB:n toimitusjohtaja Tauno Heinola.

Fingridin ja ABB:n välinen sopimus kattaa laitoksen päivittäisen käytön ja kunnossapidon, raportoinnin, ennakkohuoltotoiminnan, vikakorjaukset, laitoksen etävalvonnan, tarkastukset, aluehuoltotyöt sekä vastuun työturvallisuudesta yhteisellä työpaikalla.

Valmistuu syksyllä

Forssan varavoimalaitos valmistuu alkusyksystä 2012. Se käynnistetään tarvittaessa Fingridin voimajärjestelmäkeskuksesta Helsingistä. Laitoksen kokonaiskäyttö muodostuu mahdollisesta käytöstä todelliseen tarpeeseen sähköjärjestelmän häiriötilanteissa sekä noin kerran kuukaudessa kummallekin koneikolle tehtävistä koeajoista. Käytännössä Fingridin varavoimalaitoksia on käytetty noin 10 tuntia vuodessa.

Fingrid/ toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 040 593 8428
ABB/ toimitusjohtaja Tauno Heinola, puh. 050 332 7889