28.11.2011 11.00
Ajankohtaista, Projektit

Lisää varavoimaa Suomen kantaverkkoon

Fingrid Oyj ja Fortum Power and Heat Oy ovat allekirjoittaneet käyttöoikeussopimuksen Loviisan dieselvaravoimalaitoksesta.
Fingrid Oyj ja Fortum Power and Heat Oy ovat sopineet uuden Loviisan dieselvaravoimalaitoksen käytöstä myös valtakunnallisena nopeana häiriöreservinä. Nopealla häiriöreservillä varmistetaan Suomen sähköjärjestelmän toiminta verkko- tai tuotantohäiriöiden aikana. Nopean häiriöreservin tarve kasvaa vuonna 2013 uuden ydinvoimalaitoksen liittyessä kantaverkkoon.

Fortum Power and Heat Oy:n Loviisaan rakennuttama uusi, marraskuussa 2011 valmistunut, dieselvaravoimalaitos on teholtaan 10 MW. Uusi varavoimalaitos on normaalissa verkkotilanteessa Fingridin käytettävissä nopeana häiriöreservinä sähköjärjestelmän häiriöiden hallintaan ja ulkoisten verkkoyhteyksien menetystilanteessa sillä voidaan syöttää ydinvoimalaitoksen järjestelmiä. Varavoimalaitoksen omistaa ja sitä hallinnoi Fortum Power and Heat Oy.

Laitos pystytään käynnistämään Fingridin voimajärjestelmäkeskuksesta täyteen tehoon 10 minuutin kuluessa.

Sopimuskauden pituus on 10 vuotta.

Fingrid Oyj, Johtaja Reima Päivinen p. 030 3955160, 040 5562662
Fortum Power and Heat Oy, Yksikön päällikkö Pertti Salonen 050 453 3651