16.12.2011 13.00

Fenno-Skan 2 merikaapeliyhteys valmistunut sähkömarkkinoiden käyttöön

Suomen ja Ruotsin välinen tasasähkösiirtoyhteys Fenno-Skan 2 on valmistunut. Usean vuoden projekti saatiin tänään päätökseen, kun tasasähköasemien rakennustyöt otettiin vastaan. Merikaapeli laskettiin Pohjanlahteen jo aiemmin tänä vuonna. Yhteyden kapasiteetti on ollut markkinoiden käytössä osittain jo koekäyttöaikana, nyt kapasiteetti on täysimääräisesti käytettävissä.
Fenno-Skan2 - siirtoyhteys parantaa selvästi pohjoismaisten sähkömarkkinoiden toimivuutta. Sähkönsiirtokapasiteetti ei ole riittänyt tänä vuonna Suomen ja Ruotsin välisellä rajalla. Fyysinen kapasiteetti on ollut lähes sama kuin aikaisempina vuosina, mutta markkinat olisivat tarvinneet selkeästi enemmän siirtokapasiteettia. Tästä syystä Fenno-Skan2-yhteyden kapasiteettia annettiin jo koekäyttövaiheessa 15.11. alkaen markkinoiden käyttöön. Tästä päivästä lähtien 800 megawatin sähkön siirtoyhteys on kokonaisuudessaan markkinoiden käytössä lisäten maiden välistä siirtokapasiteettia 40 prosenttia.

Fenno-Skan 2 on 800 megawatin ja 500 kilovoltin sähkön siirtoyhteys Suomen ja Ruotsin välillä. Yhteys on toteutettu tasasähköyhteytenä. Sen kokonaispituus on noin 300 kilometriä, mistä varsinaisen merikaapelin osuus on noin 200 kilometriä. Laajennus toteuttivat yhteistyössä Fingrid Oyj ja Svenska Kraftnät.  Siirtoyhteyden rakentaminen maksoi kaikkiaan noin 315 miljoonaa euroa.

Tasasähkösiirtoyhteyden suuntaaja-aseman kokonaisurakoinnista vastasi Ruotsin ABB. Urakkaan kuuluivat maanrakennustyöt, uusi venttiilihalli, tasasähkömuuntajat perustuksineen, tasasähkö- ja vaihtosähkökentät kojeineen sekä linkin ohjaus- ja suojausjärjestelmä. Samaan aikaan rakennettiin vastapään asema Ruotsin Finnböleen.

projektipäällikkö Timo Kiiveri, puh. 040 543 3039