Nord Pool Spotin BEMIP -projekti edistää Baltian sähkömarkkinoiden integraatiota

Euroopan komissio on laatinut suunnitelman Baltian energiamarkkinoiden yhdistämiseksi (Baltic Energy Market Interconnection Plan, BEMIP), jonka tavoitteena on integroida Liettua, Latvia ja Viro eurooppalaisiin energiajärjestelmiin ja -markkinoihin. Nord Pool Spotin BEMIP -projekti on perustettu toteuttamaan suunnitelman tavoitteita. NPS BEMIP -projektin aloituskokous pidettiin 11. helmikuuta. NPS BEMIP -projekti on Nord Pool Spot AS:n, AS Augstsprieguma Tīklsin, LITGRID UAB:n, Elering OÜ:n, Fingrid Oyj:n ja Svenska Kraftnätin yhteishanke.

Projektin tavoitteena on edistää Baltian maiden välistä sähkön kaupankäyntiä ja toimitusta sekä optimoida ja parantaa rajasiirtokapasiteettia. Suunnitelmissa on laajentaa Nord Pool Spotin markkinoita Baltian maihin, mikä tarkoittaa Elspot- ja Elbas -markkinoiden avaamista.

Ohjausryhmän puheenjohtaja Karri Mäkelä arvioi, että Elspot -markkinat voivat olla auki kaikissa Baltian maissa parhaassa tapauksessa jopa 1. tammikuuta 2011 mennessä ja Elbas markkinat viimeistään 1. tammikuuta 2013.

Lisätietoja: Nord Pool Spot