25.8.2010 00.00
Lehdistötiedotteet

Lannoituslennolla ollut helikopteri kaatoi voimajohtopylväitä Etelä-Savossa - henkilövahingoilta vältyttiin

Korjaustyöt valmistuvat ensi viikon aikana. Lannoituslennolla ollut helikopteri aiheutti vakavan vaaratilanteen ja häiriön sähkön siirtoon tänään iltapäivällä Etelä-Savossa. Helikopterin lannoitinkuuppa takertui kiinni Imatra - Juva-johdon ylimpään osaan, ns. ukkosjohtimeen, minkä seurauksena kaatui ja vaurioitui yhteensä kymmenen voimajohtopylvästä. Helikopterin kuljettaja onnistui tuomaan kopterin hallitusti alas ja henkilövahingoilta vältyttiin.Turma sattui iltapäivällä hieman ennen kello puolta yhtä. Lannoituslennolta palaamassa olleen helikopterin kuljettaja väisti lähistöllä ollutta 20 kilovoltin johtoa sillä seurauksella, että helikopterista roikkunut lannoitinkuuppa osui viereiseen 110 kV johtoon ja jäi siihen pysyvästi kiinni.

Voimajohtorakenteet vaurioituivat pahoin. Kymmenen pylvästä vaurioitui, osa pylväistä kaatui ja pylväiden orsirakenteita lensi läheisen 20 kV linjan päälle.

Häiriön vakavuudesta ja laajuudesta huolimatta sähköt saatiin palautettua Puumalan, Viljakansaaren, Vennomäen, Saarilammen, Immalan ja Virasojan sähköasemille jo puolen tunnin sisällä tapahtumasta. Voimajohto Imatralta Juvaan on toistaiseksi käytössä Imatralta Puumalaan. Osa Järvi-Suomen Energia Oy:n asiakkaista on edelleen ilman sähköä. Kantaverkon korjaustöiden arvioidaan valmistuvan ensi viikon aikana.

Käyttöpäällikkö Arto Pahkin, 030 395 4315 tai 0400 756 146