17.11.2009 00.00
Muut

Teollisuuden sähkönkulutus kääntymässä nousuun

Sähkön kuukausitilaston mukaan teollisuudessa on tapahtumassa käänne parempaan. Teollisuuden kuukausittainen sähkönkulutus on kasvanut heinäkuusta alkaen ja lokakuussa se oli suurempi kuin kertaakaan sitten viime marraskuun.
Teollisuuden sähkönkulutus oli lokakuussa kuitenkin edelleen selvästi alempi kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan ja viimeisten 12 kuukauden kulutus oli pienempi kuin kertaakaan nykyisen taantuman aikana.

Koko Suomen sähkönkulutus kasvoi lokakuussa ensi kerran sitten maaliskuun 2008. Kuukausilukema oli 1,1 prosenttia korkeampi kuin edellisvuoden lokakuussa. Kasvua selittää osin edellisvuotta kylmempi sää. Lämpötilakorjattu muutos oli lokakuussa vielä 2,9 prosentin laskussa, ilmenee Energiateollisuus ry:n kokoamasta sähkön kuukausitilastosta.

Sähkönkulutuksen pieni kasvu lokakuussa ja 12 kuukauden sähkönkäyttöä kuvaava käyrä antavat viitteitä, että sähkönkulutuksen väheneminen olisi loppumassa. Sähkönkäytön muutokset seuraavat joka tapauksessa varsin tarkasti Suomen taloustilannetta, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

Lähde:
Energiateollisuus ry