16.3.2009 00.00

Tehoreservin ylläpidon jatkosta sopimukset

Tehoreservin ylläpidon jatkosta on tehty sopimukset tehoreservilain loppuajalle 1.3.2009-28.2.2011 Fingridin järjestämän tarjouskyselyn perusteella.

Tehoreservijärjestelyn toinen sopimuskausi sisältää samat voimalaitokset kuin edellisellä kaudella: Nokian Lämpövoima Oy:n voimalaitos Mussalo 2, PVO-Huippuvoima Oy:n voimalaitos Vaskiluoto 3 sekä PVO-Lämpövoima Oy:n voimalaitos Kristiina 1. Voimalaitokset ovat yhteisteholtaan 600 MW.

Uusien sopimusten myötä tehoreservijärjestelyn vuosikustannukset nousevat noin 13 miljoonaan euroon. Kustannusten nousu perustuu sopimuskauden aikaiseen laitosten kunnossapitotarpeeseen, välttämättömiin muutostöihin sekä yleiseen kustannustason nousuun. Uuden sopimuskauden kustannuksilla ja arvioidulla Suomen sähkön kulutuksella tehoreservimaksua nostetaan 0,18 euroon/MWh nykyisestä 0,15 eurosta/MWh 1.4.2009 alusta lukien. Maksua tarkistetaan tarvittaessa toteutuneita kustannuksia ja kulutusta vastaavasti.

Jarno Sederlund, puh. 030 395 4251
Anders Lundberg, puh. 030 395 4171