9.4.2009 00.00
Lehdistötiedotteet

Suomen ja Ruotsin välisen merikaapeliprojektin voimajohtourakka Vattenfall Service Nordic Ab:lle

Fingrid ja Svenska Kraftnät ovat valinneet Vattenfall Services Nordic Ab:n rakentamaan 500 kilovoltin tasasähköjohdon Ruotsissa Dannebon ja Finnbölen sähköaseman välillä. Voimajohdon rakentaminen on osa Suomen ja Ruotsin välistä Fenno-Skan 2 merikaapeliprojektia, joka valmistuu vuoden 2011 lopulla. Fenno-Skan 2 on 800 megawatin ja 500 kilovoltin sähkön siirtoyhteyshanke Suomen ja Ruotsin välillä. Yhteyden kokonaispituus on valmistuessaan noin 300 kilometriä, mistä varsinaisen merikaapelin osuus on noin 200 kilometriä.

Merikaapeli liittyy Suomessa kantaverkkoon Rauman sähköasemalla. Ruotsissa liittymiskohta maan kantaverkkoon on Finnbölen sähköasema, joka ei sijaitse aivan rannikolla. Ruotsissa joudutaankin rakentamaan rannikolta Dannebosta Tukholman pohjoispuolelle Finnböleen 70 kilometrin tasasähköjohto. Tämän urakan toteuttajaksi on nyt siis valittu Vattenfall Services Nordic Ab.

Voimajohtourakan toimituksen hinta on noin 23 miljoonaa euroa. Koko kaapeliprojekti maksaa yhteensä 300 miljoonaa euroa. Merikaapelihankkeen toteuttavat tiiviissä yhteistyössä kantaverkkoyhtiöt Fingrid Oyj ja Svenska Kraftnät. Fenno-Skan 2 parantaa Suomen ja Ruotsin välistä sähkön siirtokapasiteettia noin 40 prosentilla yhdistäen pohjoismaiset markkinat tiiviisti yhteen.

Käytännössä hanke vähentää tilapäisiä sähkön hintavaihteluita eri maiden välillä sähkömarkkinoilla. Kaapeli vähentää vakavan häiriön ja toimituskeskeytyksen riskiä sekä pienentää siirtohäviöitä.

Kari Kuusela, varatoimitusjohtaja puh. 030 395 5129 tai
Timo Kiiveri, projektipäällikkö puh. 030 395 5121