Sähkön hinta Suomessa pysynyt EUn edullisimmassa päässä

Suomessa oli vuoden 2008 lopulla ostovoimaan suhteutettuna kaikista EU-maista (27) edullisin sähkön verollinen kokonaishinta kotitalouksille (kulutus 2 500 -5 000 kWh/vuosi). Tiedot perustuvat EU:n tilastoviraston Eurostatin julkistamiin uusiin sähkön hintatilastoihin. Ostovoimaan suhteutettu hintamme oli peräti lähes 40 prosenttia edullisempi kuin kaikissa EU-maissa keskimäärin. Absoluuttisessakin vertailussa Suomi on perinteisten EU-maiden (15) joukossa Kreikan ja Ranskan ohella edelleen edullisimpia sähkömaita. Suomalaisten kotitalouksien sähköstään maksama verollinen hinta oli noin 26 prosenttia pienempi kuin perinteisissä EU-maissa keskimäärin, ET:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen toteaa.

Ruotsissa kotitaloussähkön kokonaishinta oli noin 37 prosenttia korkeampi kuin Suomessa, Norjassa taas lähes 34 prosenttia korkeampi.

Kotitaloussähkön hinta nousi EU:ssa keskimäärin 9,6 prosenttia vuoden 2007 lopulta vuoden 2008 lopulle. Suomessa hinta nousi hieman enemmän - 10,8 prosenttia. Ruotsissa keskimääräinen hinta nousi vuodessa 8,3 prosenttia, Norjassa 13,5 prosenttia.

Eurostatin julkistamassa hintavertailussa on tutkittu EU-maiden sekä Norjan ja Kroatian sähkön julkisia listahintoja, jotka sisältävät sähköenergian ja siirron hinnan lisäksi kaikki verot.

Lähde: Energiateollisuus