22.6.2009 00.00

Kesän merkittävimmät keskeytykset

Tänä vuonna kantaverkon keskeytykset painottuvat erityisesti Pohjois-Suomeen sekä maamme eteläosiin.

Lapissa on kaksi merkittävää hanketta: Keminmaa-Petäjäskoski 400kV ja Petäjäskoski-Valajaskoski-Isoniemi 220kV johtojen rakennustyöt. Sähköasemilla tehdään kyseisiin projekteihin liittyen johtojärjestelyjä, suojausmuutoksia tai laitehuoltoja.

Muita merkittäviä projekteja ovat Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevien Asmuntin ja Tuomelan sähköasemille asennettavat sarjakondensaattorit. Etelä-Suomessa Rauman sähköasemalla on Fenno-Skan 2:n rakentamiseen liittyviä töitä, Liedossa vaihdetaan päämuuntaja ja Uudellamaalla rakennetaan Kopulan sähköasema.

Myös maamme vanhinta voimajohtoa "Rautarouvaa" uusitaan. Toukokuussa otettiin Kangasalan sähköasemalla käyttöön SVC-laitteisto (säädettävä loistehon kompensointilaite), joka parantaa kantaverkon tehoheilahtelujen vaimentamista ja tukee jännitettä lisäten verkon häiriökestoisuutta ja käyttövarmuutta.

Lisätietoja: Kimmo Kuusinen puh. 030 395 4313