9.6.2009 00.00

Kantaverkkoyhtiöt lakkauttivat pohjoismaisen yhteistyöjärjestönsä Nordelin

Pohjoismaiset sähkön kantaverkkoyhtiöt päättivät tänään lakkauttaa 46 vuotta sitten perustetun yhteistyöjärjestönsä Nordelin. Sen toiminnan korvaa vasta perustettu eurooppalainen järjestö European Network of Transmission System Operators (ENTSO-E). Uuden järjestön alueellinen yhteistyö tarjoaa hyvän foorumin kehittää koko Itämeren alueen sähköverkkoja ja sähkömarkkinoita.Nordelin viimeinen vuosikokous pidettiin tänään Helsingissä. Siihen osallistui runsaasti osanottajia Pohjoismaista ja muualta Euroopasta. Euroopan komission, sähkömarkkinaviranomaisten ja sähkömarkkinatoimijoiden edustajat esittivät kokouksessa näkemyksensä eurooppalaisesta kehityksestä sähkömarkkinoilla.

- Perinteikäs pohjoismainen yhteistyö on ollut todellinen menestystarina tällä alalla, mutta sekin kaipaa uutta näkökulmaa, toteaa Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen.

- Sähköjärjestelmä ja sen operointi ovat teknisesti edelleen pohjoismaista toimintaa mutta esimerkiksi siirtoverkkoa kannattaa suunnitella kokonaisuutena koko Itämeren alueella. Samoin sähkömarkkinoita on syytä integroida Pohjoismaista toisaalta Baltian ja Puolan suuntaan ja toisaalta Länsi-Euroopan (Saksa, Benelux, Ranska) suuntaan, Ruusunen toteaa.

Kun 42 eurooppalaista kantaverkkoyhtiötä 32 maasta perustivat ENTSO-E:n, sovittiin että olemassa olevat järjestöt puretaan ja kaikki yhteistyö siirretään saman katon alle. Heinäkuun alussa lopettavat Nordelin lisäksi myös esimerkiksi Manner-Euroopan sähköverkon operatiivinen järjestö UCTE ja eurooppalaisia sähkömarkkinoita edistänyt ETSO. Uuden järjestön perustamista edellytti osaltaan EU:n äskettäin hyväksymä sähkön sisämarkkinasäädäntö.

ENTSO-E:n tehtävänä on edistää EU:n sisämarkkinoiden integroitumista ja luoda kantaverkkoihin liittyviä toimitusvarmuus- ja markkinasääntöjä. Se toimii yhteistyössä EU:n komission, kansallisten viranomaisten ja sähkömarkkinaosapuolten kanssa. Järjestön toimisto sijaitsee Brysselissä ja siihen tulee alkuvaiheessa noin 20 hengen sihteeristö. Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, puh. 030 395 5140 tai 040 593 8428
varatoimitusjohtaja Juha Kekkonen, puh. 030 395 5120 tai 040 560 5274