3.11.2009 00.00

Fingrid järjestää voimajohtojen viankorjausharjoituksen Nokialla

Sähkön kantaverkosta maassamme vastaava Fingrid järjestää voimajohtojen viankorjausharjoituksen Nokialla yhteistyössä voimajohtourakoitsijoiden ja energiayhtiöiden kanssa. Kuvitteellisessa jäämyrskytilanteessa testataan eri toimijoiden yhteistyötä sähköjen katkettua suuressa osassa Etelä-Suomea.

Kantaverkon kahden päivän viankorjausharjoitus järjestetään, jotta voimajohtojen korjausvalmiutta voidaan pitää hyvin yllä. Tavoitteena on löytää eri organisaatioiden yhteistoiminnasta kehityskohteita, jotka voidaan myöhemmin purkaa toimintaohjeiksi. Harjoituksessa testataan tilannetta, jossa jäämyrsky lähestyy Suomea lännestä katkoen sähkölinjoja sekä kantaverkossa että sähköyhtiöiden siirto- ja jakeluverkossa.

- Harjoitukset ovat tärkeitä, koska elävässä elämässä emme voi testata voimajohtovikoja. Yhteiskuntamme on kuitenkin erittäin riippuvainen sähköstä ja siksi mahdolliset viat on pystyttävä korjaamaan nopeasti. Harjoittelemamme jäämyrskytilanne voi hyvinkin tapahtua joku päivä, kertoo Fingridistä projektipäällikkö Kari Lindholm.

Viankorjausharjoitus järjestetään työryhmätyöskentelynä, jossa eri ryhmät pohtivat esimerkiksi, kuinka tiedonkulku hoidetaan, kun viestiyhteydet katkeavat.  Harjoitukseen osallistuu 4.-5.11.2009 yhtiön itsensä lisäksi voimajohtourakoitsijoiden ja Fingridin asiakkaiden eli sähköyhtiöiden edustajia. Yhteensä harjoituksessa on noin kuutisenkymmentä henkilöä.

- Parhaimmillaan löydämme toiminnastamme selkeitä kehityskohteita. Edellisen kolme vuotta sitten pidetyn harjoituksen jälkeen muun muassa viankorjauksen organisointia on korjattu ja olemme hankkineet varastoon lisää materiaaleja korjausta varten, kertoo Lindholm.

- Olemme myös jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä muiden pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden kanssa ja varaudumme yhdessä mahdolliseen suurvikaan. Tiedossamme on esimerkiksi muiden yhtiöiden yhteyshenkilöt, varapylväät ja -materiaalit sekä sovitut menettelyt avun saamiseksi, Lindholm mainitsee. Kantaverkossa harvoin isoja vikoja Vaikka kantaverkon toimitusvarmuus on erinomainen, alueellisia lyhytkestoisia häiriöitä sattuu aika ajoin. Tänä vuonna muun muassa Kanta-Häme oli kuutisen aamuyön tuntia ilman sähköä yhden voimajohtopylvään kaaduttua Tammelassa.

Myös suurhäiriön riski on olemassa, vaikkakin edellinen koko maan kattava suurhäiriö Suomessa sattui viimeksi 35 vuotta sitten. Kantaverkon silmukointi on vähentänyt sähkökatkoksia ja oma vaikutuksensa myönteiseen käyttövarmuuden kehitykseen on ollut sähköasemalaitteiden ja niiden kunnossapidon kehitys.

Laajoja sähkökatkoja on sattunut maailmalla eri maissa. Yksi laajimmista sattui Yhdysvalloissa vuonna 2003, jolloin 50 miljoonaa ihmistä oli ilman sähköä yli 24 tuntia. Useat samanaikaiset vakavat voimalaitos- tai verkkoviat voivat aiheuttaa suurhäiriön, jolloin koko maa tai valtaosa siitä on ilman sähköä.

Fingridin maanlaajuinen kantaverkko on keskeinen osa Suomen sähköjärjestelmää.  Yhtiön omistuksessa on Suomen kantaverkko ja kaikki merkittävät ulkomaanyhteydet. Voimajohtoja on yhteensä 14 000 kilometriä ja sähköasemia 106.

• harjoitukseen voi tutustua paikanpäällä Nokialla Edenissä keskiviikkona 4.11., yhteys viestintäpäällikkö Tiina Miettinen, puh. 0400 758 193
  • harjoitus ja voimajohtojen viankorjaus/ projektipäällikkö Kari Lindholm,
    puh. 030 395 5244 tai 040 519 5084