18.3.2008 00.00

Ruotsin ja Suomen välisen merikaapelin toimittaa Nexans

Fingrid ja Svenska Kraftnät ovat valinneet Nexans Norway AS:n Suomen ja Ruotsin välisen uuden merikaapelin toimittajaksi (Fenno-Skan 2). Toimituksen hinta on noin 150 miljoonaa euroa. Uusi kaapeliyhteys otetaan käyttöön vuoden 2011 lopulla.Fenno-Skan 2 parantaa Suomen ja Ruotsin välistä sähkön siirtokapasiteettia noin 40 prosentilla yhdistäen pohjoismaiset markkinat tiiviisti yhteen. Käytännössä hanke vähentää tilapäisiä sähkön hintavaihteluita eri maiden välillä sähkömarkkinoilla. Kaapeli vähentää vakavan häiriön ja toimituskeskeytyksen riskiä sekä pienentää siirtohäviöitä.

Kaapelin toimitussopimus allekirjoitetaan myöhemmin keväällä. Varsinainen kaapelinvalmistus käynnistyy vuoden 2009 syksyllä Nexansin tehtaalla Haldenissa Norjassa. Kaapelin asennustyöt käynnistyvät keväällä 2011 ja kestävät kesän ylitse.

Nexans valittiin tiukan kilpailun kautta. Yhtiöllä on 90 vuoden kokemus sähkökaapelialalta maailmanlaajuisesti. Nexansilla on teollisuustoimintaa yli 30 maassa ja se toimii globaaleilla markkinoilla työllistäen 22 000 ihmistä.

Fenno-Skan 2 on 800 megawatin ja 500 kilovoltin sähkön siirtoyhteys Suomen ja Ruotsin välillä.
Yhteys toteutetaan tasasähköyhteytenä. Laajennuksen kokonaispituus on noin 270 kilometriä, mistä varsinaisen merikaapelin osuus on noin 200 kilometriä. Merikaapelihankkeen toteuttavat tiiviissä yhteistyössä kantaverkkoyhtiöt Fingrid Oyj ja Svenska Kraftnät. Lisätietoja:
Kari Kuusela, varatoimitusjohtaja puh. 030 395 5129 tai
Timo Kiiveri, projektipäällikkö puh. 030 395 5121