12.6.2008 00.00

Pohjois-Suomen verkon siirtokykyä vahvistetaan

Kantaverkkoyhtiö Fingrid vahvistaa Pohjois-Suomen sähkön siirtoverkkoa rakentamalla Asmuntiin ja Tuomelaan 400 kilovoltin sarjakondensaattoriasemat. Lähes 10 miljoonaa euroa maksavan hankkeen urakoi ABB Oy yhdessä Ruotsin Västeråsissa sijaitsevan ABB Power Technologies FACTS yksikön kanssa.Asmuntin ja Tuomelan sarjakondensaattoriasemat rakennetaan Pohjois-Suomen verkon siirtokyvyn vahvistamiseksi. Sarjakondensaattori muuttaa johdon sähköisiä ominaisuuksia siten, että sen siirtokapasiteetti kasvaa. Näin voimajohtojen käyttöastetta voidaan lisätä ja vähentää uusien johtojen rakennustarvetta. Sarjakondensaattoriasemat ovat osa suurempaa hankekokonaisuutta, joka tarvitaan Lapin sähkönkulutuksen kasvun myötä. Uudet investoinnit lisäävät siirtokykyä Suomesta Ruotsiin noin 200 megawatilla. Myös uudet suuret voimantuotantoyksiköt vaativat varmistuksia siirtokykyyn.

Asmuntin sarjakondensaattoriasemalla kompensoidaan 400 kilovoltin Pikkarala-Pirttikoski voimajohtoa ja Tuomelan sarjakondensaattoriasemalla 400 kilovoltin Pyhänselkä-Petäjäskoski voimajohtoa. Asmuntin asema sijaitsee Ranuan kunnassa ja Tuomelan asema Iin kunnassa. Molemmille asemille tulee yksi sarjakondensaattori eli 3 kpl yksivaiheisia sarjakondensaattorilavoja sekä valvomorakennus. Rakennustyöt asematonteilla käynnistyvät maanrakennustöillä syksyllä ja molemmat asemat valmistuvat syksyllä 2009.   Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 030 395 5129 tai 040 502 7333
projektipäällikkö on Jarmo Naumanen, puh. 030 395 5273 tai 040 519 5061.