Sähkön käyttö kasvoi elokuussa 2,1 prosenttia

Sähkön käyttö kasvoi elokuussa 2,1 prosenttia edellisvuoden elokuuhun verrattuna, ilmenee Energiateollisuus ry:n pikatilastosta. Suomi käytti sähköä elokuussa lähes 6,7 terawattituntia (TWh, miljardia kilowattituntia). Lämpötila- ja kalenterikorjattuna sähkön käytön kasvu oli vajaat kaksi prosenttia. Elokuussa käytetystä sähköstä tuotettiin ydinvoimalla runsaat 26 prosenttia. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto kattoi vajaat 21 prosenttia. Erillisellä lauhdetuotannolla tuotettiin sähköstä 16,4 ja vesivoimalla 16,2 prosenttia. Sähkön nettotuonti kattoi sähkön käytöstä elokuussa 20,1 prosenttia. Hieman yli puolet tuontisähköstä tuli Venäjältä. Tuulivoiman osuus oli 0,1 prosenttia.

Pohjoismaiden hyväksi muuttunut vesitilanne näkyy nyt sähkön hankintarakenteessa. Vuosi sitten Pohjoismaissa oli poikkeuksellisen kuivaa, ja vesistöjen varastoaltaat olivat vajaita, keskimääräinen täyttöaste oli vuosi sitten vain noin 60 prosenttia täydestä. Tällä hetkellä Pohjoismaiden varastoaltaat ovat keskimäärin lähes 90-prosenttisesti täynnä. Paras vesitilanne on Norjassa, maan altaissa on vettä yli 93 prosenttia täydestä.

Myös Suomessa on kesän aikana satanut viimevuotista enemmän. Elokuussa Suomen vesivoiman tuotanto kasvoi viime vuoden elokuusta 121 prosenttia. Tuulivoiman tuotanto kasvoi 67 prosenttia. Pohjoismaiden hyvän vesivoimatilanteen vuoksi sähkön nettotuonti kasvoi elokuussa vuodentakaisesta 55 prosenttia. Lisääntynyt sähkön tuonti korvaa sähkön erillistuotantoa - lähinnä hiililauhdutusta, joka supistui 53 prosenttia.

Viimeisten 12 kuukauden aikana (syyskuu 2006 - elokuu 2007) Suomessa on käytetty sähköä 89,9 TWh, mikä on 0,2 prosenttia vähemmän kuin edellisellä 12 kuukauden jaksolla. Lämpötila- ja kalenterikorjattuna viimeisten 12 kuukauden kasvu on 0,9 prosenttia.

Lähde: Energiateollisuus ry