1.6.2007 00.00

Sähkökaupan rajamaksut poistuvat Suomen ja Viron väliltä

Sähkökaupan rajamaksut poistuvat Suomen ja Viron väliltä. Viro liittyy Euroopan laajuiseen järjestelmään, jossa korvataan sähkönsiirron transit-kustannuksia maiden välillä. Sen seurauksena Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid on poistanut maksut Estlink-kaapelin kautta kulkevalta sähkön tuonnilta ja vienniltä kesäkuun alusta alkaen.

Viron kantaverkkoyhtiö Põhivõrk liittyi tänään Euroopan kantaverkkoyhtiöiden järjestön ETSOn transitmekanismiin. Sen tarkoituksena on korvata kustannuksia, joita verkkoyrityksille aiheutuu sähkön siirrosta maiden läpi. Yritykset maksavat yhteiseen kassaan maksuja ja saavat sieltä korvauksia sen mukaan, miten maat aiheuttavat toisilleen sähkön läpisiirtoa.
Mekanismin ansiosta on voitu poistaa sähkökauppaa haitanneet tuonti-, vienti- ja transitmaksut useimpien EU-maiden rajoilta. Nyt rajamaksut poistuvat Suomen ja Viron väliltä. Latvia ja Liettua eivät vielä tässä vaiheessa liity järjestelmään.

"Rajamaksujen poistuminen on tärkeä välietappi pohjoismaisten ja Baltian sähkömarkkinoiden yhdistämisessä ja se on nähtävä myös osana eurooppalaista integraatiota", Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen toteaa. "Markkinoiden avaaminen on Baltian maissa vielä alkuvaiheessaan, mutta tukkutason kauppa maiden välillä toimii kuitenkin jo kohtuullisen hyvin. Markkinaintegraatiota pitää edelleen kehittää ja alueen kantaverkkoyhtiöiden yhteistyö on tässä avainasemassa."

Suomen ja Viron välillä otettiin viime vuodenvaihteessa käyttöön Estlink-merikaapeli. Sen kautta voidaan siirtää sähköä kumpaankin suuntaan enintään 350 megawatin teholla. Kaapeli on suomalais-baltialaisen energiayhtiöryhmittymän omistama eikä se ole avoinna muille käyttäjille. Siitä johtuen yhteyden kautta kulkeva tuonti ja vienti maksavat Fingridille samoja kantaverkkomaksuja kuin vastaavasti suomalainen tuotanto ja kulutus. Maksuja ei peritä pohjoismaisilta, kaikille avoimilta yhteyksiltä.

Juha Kekkonen, 030 395 5120 tai 040 560 5274