20.6.2007 00.00

Nordelin vuosikokous linjasi lähivuosien kehitystavoitteet

Nordel esitteli vuosikokouksessaan viime viikolla tavoitteensa sähkömarkkinoiden kehittämiseksi. Tavoitteena on edistää pohjoismaisten ja eurooppalaisten sähkömarkkkinoiden toimintaa sekä tiivistää kantaverkkoyhtiöiden yhteistyötä. - Vaikka Nordelin työ pohjoismaisen sähkömarkkinan edistämiseksi on ollut menestyksellistä, kehittämistarvetta on edelleen, totesi Nordelin puheenjohtaja Jukka Ruusunen vuosikokouksessa.

Pohjoismaisen sähkömarkkinan yhdistäminen Benelux-maihin, Ranskaan ja Saksaan pyritään toteuttamaan  pohjoismaisen mallin mukaisesti vuoden 2009 puoliväliin mennessä. Meneillään oleva verkon investointiohjelma edistää omalta osaltaan markkinoiden yhdistämistä ja vähentää pohjoismaisen verkon siirtorajoituksia ja markkinatoimijoiden riskejä. Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt investoivat myös yhteisiin tietojärjestelmiin, jotta kunkin maan käyttötoiminnoilla on reaaliaikainen tieto käytettävissään.

- Muut Nordelin tavoitteet liittyvät pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden yhteistyön tehostamiseen verkon suunnittelussa ja käytössä sekä yhteistyön laajentamiseen lähialueiden kantaverkkoyritysten kanssa. Lisäksi pyrimme parantamaan markkinoiden läpinäkyvyyttä, Ruusunen summasi kehitystavoitteet.

Nordelin vuosikokous pidettiin 14. - 15.6. Snekkerstenissä Tanskassa.

Nordelin tiedote, vuosikertomus, vuositilasto ja vuosikokousesitykset ml. Nordelin strategiaesitys ovat ladattavissa Nordelin kotisivulta www.nordel.org. Vuosikokouksessa Nordel julkisti myös teho- ja energiaennusteet vuosille 2010/2011. Ne ovat myös ladattavissa Nordelin kotisivulta.