Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ; ;
14.12.2007 00.00
Muut

ETltä kannanotto uusiutuvan energian edistämiskeinoiksi

Energiateollisuuden mielestä investointituet ja markkinaehtoinen sertifikaattijärjestelmä tulisi nostaa ensisijaisiksi keinoiksi edistää uusiutuvan energian käyttöä sähköntuotannossa. Järjestön näkemyksen mukaan nämä kaksi ovat kustannustehokkaimpia tapoja kasvattaa uusiutuvan energian osuutta sähköntuotannossa.

​Investointitukien nykyistä laajempi hyödyntäminen uusiutuvan energian edistämiseksi edellyttää lisää julkista rahaa energiainvestointeihin. Uusiutuvan energian investointien rahoitukseen ja uuden energiatekniikan kehittämiseen voidaan kuitenkin ohjata niitä tuottoja, joita valtio on jo tähän mennessä saanut merkittävästi päästökauppajärjestelmän aiheuttamasta energian hinnannoususta.

Mikäli päästöoikeuksien huutokauppa toteutuu vuodesta 2013 alkaen ja huutokauppatulot ovat valtioiden käytössä, valtio saa vielä huomattavan lisätuoton. Lisäksi on hyvä huomata, että kokonaiskustannuksiltaan investointituet tulevat edullisemmiksi kuin muut edistämiskeinot.

Investointitukijärjestelmästä on Suomessa hyviä kokemuksia. Ongelmia ovat kuitenkin tuottaneet riittämätön tukibudjetti, epävarmuus tuen suuruudesta ja jatkuvuudesta sekä tuen harkinnanvaraisuus. Investointitukijärjestelmää tulisikin kehittää niin, että tuen kokonaismäärään sitoudutaan useiksi vuosiksi eteenpäin ja että kriteerit, joilla tuen myöntämisestä päätetään, ovat selkeät ja läpinäkyvät. Myös tuen hankekohtaista harkinnanvaraisuutta tulisi vähentää ja hallintomenettelyjä keventää.

Sertifikaattijärjestelmä soveltuu markkinaehtoiseen toimintaan  

Energiateollisuuden mielestä uusiutuvan energian osuutta on syytä edistää mahdollisimman markkinaehtoisesti. Tähän soveltuu parhaiten sertifikaattijärjestelmä. Sertifikaatin tuottajalle antama tukitaso ottaa huomioon muun muassa uusiutuvan energian tuotantokustannusten muutokset ja näin ollen estää ylitukien syntymistä. Sertifikaattijärjestelmässä pystytään myös hyvin ohjaamaan sitä, kuinka paljon uutta uusiutuvaa sähköntuotanto-kapasiteettia syntyy.

Sertifikaattijärjestelmä perustuu sertifikaattien ostovelvoitteeseen, jonka avulla sertifikaateille luodaan markkinat. Hallinnon valtuuttamat tahot myöntävät sertifikaatteja uusiutuvan sähkön tuottajille, jotka puolestaan myyvät sertifikaatit sähkönmyyjille. Kun otetaan huomioon uusiutuvan energian tuotantomuotojen vaatimat erilaiset tukitasot ja kun myönnetään niille erilaiset määrät sertifikaatteja, päästään erityisen kustannustehokkaaseen järjestelmään.

Sertifikaatteja tulisi Suomessa myöntää niille, jotka ovat nykyisten uusiutuvan energian tukijärjestelmien piirissä, ja niille uusille tuotantolaitoksille, jotka tuottavat sähköä uusiutuvilla energialähteillä.

Syöttötariffijärjestelmät ristiriidassa sähkömarkkinoiden kanssa

Julkisessa keskustelussa on usein esitetty syöttötariffijärjestelmiä Suomellekin soveltuvana uusiutuvan energian edistämiskeinona. Syöttötariffijärjestelmien perusajatuksena on taata uusiutuvan energian tuottajien tuotto ja kilpailuasema. Tämä sopii jo lähtökohtaisesti huonosti markkinoille, joiden perusajatuksena on toimijoiden ja eri energialähteiden keskinäinen kilpailu.

Syöttötariffijärjestelmät ovat soveltuneet parhaiten uusiutuvan energian lisäämisen alkuvaiheeseen. Tuotannon lisääntyessä on havaittu, että ne reagoivat huonosti markkinaolosuhteiden muutoksiin. Tyypillisesti syöttötariffijärjestelmissä on päädytty huomattaviin ylitukiin, jotka ovat ohjanneet investointeja myös hyvin epätaloudellisiin kohteisiin. Hallinnollisin päätöksin joudutaan jatkuvasti korjaamaan tariffitasoja kilpailijamaiden ja epätarkoituksenmukaisen kapasiteetin syntymisen vuoksi.

Syöttötariffien hyvänä puolena on pidetty myös investoijan näkökulmasta alhaista riskitasoa. Mikäli investoijan riskiä halutaan vähentää, on investointituki syöttötariffia huomattavasti kustannustehokkaampi ja riskittömämpi vaihtoehto.

Lähde:Energiateollisuus
http://www.energia.fi/fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet