31.3.2006 00.00
Lehdistötiedotteet

Fingrid Oyj:n kaasuturpiinivoimalaitoksen rakennustyöt käynnistyvät Olkiluodossa

Suomen sähköjärjestelmän toimivuutta varmennetaan. Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaavan Fingrid Oyj:n uuden kaasuturpiinivoimalaitoksen rakennustyöt alkavat Olkiluodossa. Yhtiö on tänään tehnyt rakennustöiden pääurakkaa koskevan sopimuksen Skanska-konserniin kuuluvan porilaisen Rakennus Vuorenpää Oy:n kanssa. Laitos toteutetaan yhteistyössä Teollisuuden Voima Oy:n (TVO) kanssa.

Uusi 100 megawatin (MW) kaasuturpiinivoimalaitos tarvitaan Fingridin vastuulla olevien reservivelvoitteiden hoitoon. Nopeasti käynnistyvää tuotantoreserviä käytetään ensisijaisesti varmistamaan Suomen sähköjärjestelmän toimivuutta voimalaitosten tai verkon vikaantuessa. Uusi laitos varmistaa osaltaan myös TVO:n Olkiluodon ydinvoimalaitosten omakäyttösähkön saantia verkkoyhteyksien vikatilanteissa. TVO osallistuu laitosinvestoinnin kustannuksiin 50 %:n osuudella.

Rakennuspaikan valmistelevat maanrakennustyöt on tehty kuluvan talven aikana ja varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät välittömästi. Kaasuturpiinilaitos valmistuu laiteasennusten jälkeen kesällä 2007. Pääkoneistot toimittaa saksalainen MAN TURBO AG. Laitosinvestoinnin arvo on yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.

Havainnekuvat kaasuturpiinivoimalaitoksesta

Projektijohtaja Martti Merviö, 030 395 5234, 0400 511 347