31.5.2005 00.00

Voimajohtojen uusimistyö käynnistyi Olkiluoto - Rauma -johdolla

Kantaverkkoliityntää vahvistetaan Eurajoella. Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj on käynnistänyt 2x110 kilovoltin (kV) Olkiluoto -Rauma -voimajohdon uusimistyön välillä Olkiluoto - Junnala. Johtohanke on osa Olkiluodon uuden voimalaitosyksikön edellyttämää verkkoliityntäjärjestelyä.Tänään perustustöillä käynnistynyt hanke on ensimmäinen vaihe Olkiluodon kantaverkkoliitynnän vahvistamisessa. Myöhemmin, vuosina 2005-2007 rakennetaan 400 kV johto Olkiluodosta Huittisiin sekä sähköasemat johdon molempiin päihin.

Nyt uusittavan voimajohto-osuuden pituus on 10,5 kilometriä ja se valmistuu tammikuussa 2006. Johto kulkee Eurajoen kunnan alueella TVO:n voimalaitosalueelta nykyisten 400 kV johtojen erkanemiskohtaan Junnalassa. Vanhoja johtorakenteita korvataan uusilla pääosin nykyisellä johtokadulla. Johtoreitti poikkeaa nykyisestä reitistä hieman Olkiluodossa sekä Tahkoniemen - Junnalan alueella, jossa uusi 110 kV johto alittaa 400 kV johdot nykyistä alitusta aiemmin.

Noin 3 miljoonaa euroa maksavan voimajohtohankkeen urakoi Empower Oy. Avaimet käteen-periaatteella tehtävään urakkaan kuuluvat kaikki kohteen suunnittelu-, rakennus- ja asennustyöt sekä -materiaalit. Urakkaan sisältyy myös ukkosjohdinten vaihtotöitä 400 kV johdolla Seinäjoki - Ulvila.

Projektipäällikkö Keijo Välimaa, 030 395 5281 tai 040 519 5081
Johtomestari Kari Lindholm, 030 395 5312 tai 040 519 5084