13.10.2005 00.00

Lempäälän "Pirkanpylväs" saa tummansinisen värin

Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj järjesti mielipidekyselyn Lempäälän kuntaan, Helsinki-Tampere -moottoritien tuntumaan sijoittuvan muotoillun voimajohtopylvään väristä. Samalla oli mahdollisuus ehdottaa pylväälle nimeä. Seutukunnan päivälehdissä julkaistu kysely tuotti neljättäsataa mielipidettä ja osuva nimikin pylväälle löytyi. Maamerkiksi muodostuva "Pirkanpylväs" saa tummansinisen värityksen.

Kolmesta tarjolla olleesta värivaihtoehdosta - tummansininen, vaaleansininen ja vihreä -lukijoiden enemmistö mieltyi sinisen tummempaan sävyyn. Äänet eri vaihtoehdoille jakautuivat kuitenkin yllättävän tasaisesti, valittu väri ylsi ykköseksi vain niukan enemmistön turvin.

Ehdotettujen nimien kirjossa kukki luovuus Albatrossista Taivaantapuliin ja Primadonnasta Pyhään Birgittaan. Suuri osa nimiehdotuksista oli johdettu joko lintujen nimistä tai itseä miellyttävästä värivaihtoehdosta. Lempo - Lempäälä -johdannaisia ehdotettiin niin ikään runsaasti, samoin suosittiin voittajanimen Pirkka-teemaa.

Pirkanpylväs valikoitui voittajaksi. Nimen ehdottaja on Henna Levomäki Punkalaitumelta. Nimiraati katsoi nimen kertovan olennaisen asiasta: Pirkka johdattaa paikantamaan pylvään selkeästi seutukunnalle ja nimen loppuosa määrittää mistä asiassa on kyse. Raatia miellytti myös Pirkan historiallinen ulottuvuus ja sanan monimerkityksellisyys. Pirkanmaa on väestöllisesti erittäin vanhaa aluetta, jossa on ollut asutusta jo kivikaudella ja merkkejä ihmisten käynneistä jopa 9000 vuotta sitten. Pirkka on miehen nimi ja pirkka on myös kuitin varhainen versio - puinen kapula, johon loveamalla merkittiin kaupan kohteena olevan tavaran arvo.

Tänään Pirkanmaa on Suomen teollisuuden ydinaluetta, joka tarvitsee paljon sähköä. Tämän vuoksi päävoimansiirtoverkkoa on vahvistettava 400 kilovoltin (kV) voimajohdolla Ulvilasta Kangasalle. Sisustusarkkitehti Jorma Valkaman suunnittelema Pirkanpylväs pehmentää Lempäälässä moottoritien tuntumassa olevan voimajohdon maisemavaikutusta ja muodostunee varsin pian paikalliseksi maamerkiksi.

Oheisessa liitetiedostossa näet pylvään yövalaistuksessaan.

Projektipäällikkö Ritva Laine, 040 543 3029