21.6.2005 00.00

Fingrid rakentaa kaasuturpiinivoimalaitoksen Olkiluotoon

Suomen päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj on tehnyt 100 megawatin (MW) kaasuturpiinivoimalaitosta koskevan investointipäätöksen ja allekirjoittanut laitoksen pääkoneistoja koskevan hankintasopimuksen saksalaisen MAN TURBO AG:n kanssa.

Uusi kaasuturpiinivoimalaitos tarvitaan Fingridin vastuulla olevien reservivelvoitteiden hoitoon. Nopeasti käynnistyvää tuotantoreserviä käytetään varmistamaan Suomen sähköjärjestelmän toimivuutta voimalaitosten tai verkon vikaantuessa. Laitos täydentää yhtiön nykyistä 1970-luvulla rakennettua kaasuturpiinikapasiteettia.

Uusi kaasuturpiinivoimalaitos rakennetaan Olkiluodon voimalaitosalueelle ja se varmistaa osaltaan Olkiluodon voimalaitosten omakäyttösähkön saantia verkkoyhteyksien vikatilanteissa. Teollisuuden Voima Oy osallistuu laitosinvestointiin 50 % osuudella.

Laitoksen pääkoneistoja koskeva toimitussopimus allekirjoitettiin tänään MAN TURBO AG:n kanssa. Koneistoiksi tulee kaksi 50 MW FT8 TwinPac -kaasuturpiinikoneistoa, joihin kumpaankin sisältyy yksi generaattori ja kaksi lentokonemoottorista kehitettyä, nopeasti käynnistyvää kaasuturpiinia. Toimitus sisältää koneistot apulaitteineen valmiiksi asennettuina ja käyttöönotettuina. Fingrid tekee lisäksi myöhemmin tänä vuonna toimitussopimukset laitoksen muiden laitteiden toimituksesta ja rakennustöistä. Laitoksen on määrä valmistua vuoden 2007 aikana. Laitosinvestoinnin arvo yhteensä on noin 50 miljoonaa euroa.

Projektijohtaja Martti Merviö, 030 395 5234, 0400 511 347
Toimitusjohtaja Timo Toivonen, 030 395 5250 tai 040 560 5250