26.5.2005 00.00

Fingrid laajentaa Vuolijoen sähköasemaa

Suomen päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaava Fingrid Oyj laajentaa Otanmäen lähellä olevaa Vuolijoen 400 kilovoltin (kV) sähköasemaa. Laajennustyö valmistuu syksyllä 2006.Vuolijoen sähköasema sijaitsee pohjois-eteläsuuntaisten siirtoyhteyksien solmupisteessä. Laajennus varmistaa kantaverkon siirtokykyä ja Kainuun alueen sähkönsyöttöä.

Noin 4 miljoonaa euroa maksavaan hankkeeseen kuuluu uuden 400 kV ulkokytkinlaitoksen rakentaminen, toisen 400/110 kV muuntajan lisääminen, 110 kV kytkinlaitoksen laajentaminen sekä voimajohtojärjestelyt asema-alueella.

Sähköasemalaajennuksen pääurakoitsija on Fortum Service Oy. Rakennustyöt aliurakoi Tieliikelaitos ja voimajohtotyöt Eltel Networks Oy. 400 kV katkaisijat Fingrid on hankkinut erikseen ABB Oy:ltä. 400 kV suurmuuntaja siirretään Liedosta rautateitse Vuolijoelle.

Raivaustyöt sähköasema-alueella ovat käynnissä ja maansiirtotyöt alkavat kesäkuussa. Kytkinlaitos otetaan käyttöön vaiheittain siten, että laajennus on kokonaisuudessaan käytössä marraskuussa 2006. Rakentaminen aiheuttaa alueelle tavanomaista vilkkaampaa rekka- ja työkoneliikennettä.

Projektipäällikkö Tuomo Kouti, 030 395 5187 tai 040 519 5086
Asemamestari Hannu Matila, 030 395 5707 tai 0400 180 584