18.10.2004 00.00

Saloon rakennettava muuntaja parantaa siirtovarmuutta

Fingrid Oyj laajentaa Salon sähköasemaa 400/110/20 kilovoltin (kV) muunnolla. Aseman muuntajan kautta syötetään Varsinais-Suomen alueen 110 kV verkkoa ja parannetaan samalla kantaverkon siirto­varmuutta. Rakentamista koskeva urakkasopimus on allekirjoitettu Empower Oy:n kanssa.

Rakennustyöt Salosta Tammisaaren suuntaan sijaitsevalla sähköaseman tontilla käynnistyvät jo vuoden 2004 puolella. Asemalle rakennetaan 400/110/20 kV muunto, 400 kV kytkinlaitos ja 110 kV kytkinlaitoksen laajennus. Asema-alueen ohittava 400 kV voimajohto siirretään kulkemaan asemalle, ja asemalta rakennetaan muuntajan kuljetustie Karjaa - Turku-rautatielle.

Hanke kilpailutettiin EU:n sääntöjen mukaisesti. Empower Oy tekee urakan avaimet käteen -periaatteella. Urakkaan kuuluvat suunnittelu- ja rakennus­työt, asennus, koestus ja käyttöönotto sekä tarvittavat laite- ja tarvike­hankinnat. Urakan kokonaishinta on noin 3,2 miljoonaa euroa.

Projektiin kuuluvan 400 MVA muuntajan ja erottavan 400 kV katkaisijan (ns. combined) Fingrid on hankkinut erikseen ABB Oy:ltä. Erottavan katkaisijan tekniikkaa toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa Fingridin sähköasemilla.

Rakentaminen aiheuttaa alueelle tavanomaista vilkkaampaa rekka- ja työkoneliikennettä. Asema valmistuu marraskuussa 2005.

Projektipäällikkö Risto Ryynänen 030 395 5219