27.5.2003 00.00

Voimajohtopylväs pystyyn vartiolentolaivueen Super Puman avulla

Rajavartiolaitoksen Turun vartiolentolaivueen AS 332 L1 Super Puma -helikopteri miehistöineen osallistuu voimajohtopylvään nostoharjoitukseen tänään tiistaina 27.5. Kokemäellä. Valtakunnan päävoimansiirtoverkosta l. kantaverkosta vastaavan Fingrid Oyj:n järjestämässä harjoituksessa 24 metrin pituinen viankorjauspylväs siirretään ja kootaan osina helikopterin avulla Kolsin voimalaitoksen varastokentällä.

Super Puman avulla viankorjauspylväät voidaan tosipaikan tullen lennättää nopeasti paikalle silloinkin, kun kohde sijaitsee maastossa, jonne raskailla työkoneilla ei ole pääsyä esimerkiksi heikkojen jäiden, kelirikon tai muun vastaavan syyn takia.

Kolmessa osassa koottava viankorjauspylväs painaa yhteensä noin 6600 kiloa. Pylväiden osat voidaan liitoksiin asennettavien laippojen avulla harustaa moneen eri suuntaan. Pylväsjalkojen lukumäärää ja harustusta muuttamalla näillä "legopalikoilla" voidaan korvata lähes kaikki Suomessa käytössä olevat pylvästyypit. Fingridin valmiusvarastot riittävät useiden 110 ja 400 kilovoltin (kV) pylväiden korvaamiseen.

Harjoituksessa käytettävä vartiolentolaivueen AS 332 L1 Super Puma -helikopteri on varustettu erityisesti meripelastustehtäviä varten. Siinä on mm. pimeäetsintää tehostava lämpökamera ja hämäränäkölaitteet sekä pelastusvinssi ja se kykenee toimimaan säällä kuin säällä, myös jäätävissä olosuhteissa. Koneen toiminnallisena vaatimuksena on kyetä noutamaan 15 pelastettavaa tunnin lentomatkan etäisyydeltä kotitukikohdasta. Kalustoa käytetään pelastus- ja etsintätehtävien lisäksi etenkin rajanvartiointiin ja lisäksi erilaisiin kuljetustehtäviin. Super Pumassa on normaalisti viiden hengen miehistö, joka koostuu kahdesta ohjaajasta, kahdesta pintapelastajasta ja lentomekaanikosta. Kokemäen harjoituksessa Super Puman päällikkönä on kapteeniluutnantti Matti Rytkönen.

Fingrid Oyj, Ari Levula 0400 648 522