18.6.2003 00.00
Lehdistötiedotteet

Sopimus sähkösalkun hallinnasta. Fingridin sähkösalkun hoitajaksi Sydkraft Energy Trading

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ja ruotsalainen Sydkraft Energy Trading AB ovat tänään solmineet salkunhallintasopimuksen. Sydkraftista tulee sopimuksen myötä Fingridin sähkösalkun hoitaja.

Järjestelmävastaavana Fingrid vastaa Suomen päävoimansiirtoverkosta. Verkon häviöt ovat vuosittain noin 1 terawattituntia, ja salkunhallinnan avulla Fingrid vakauttaa häviöiden kustannustasoa. Sydkraft Energy Trading on Pohjoismaiden johtavia salkunhoitajia. Suomessa Sydkraft tekee salkunhallintayhteistyötä Espoon Sähkön kanssa, joka kuuluu samaan E.ON-konserniin kuin Sydkraft.

- Tehokas toiminta pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla edellyttää osaavaa yhteistyökumppania. Sydkraft Energy Tradingin valinta Fingridin salkunhallintapalvelun toimittajaksi varmistaa osaamisen ja palvelun tason häviösähkön hintasuojauksessa, johtaja Eero Kokkonen Fingridistä sanoo.

- Fingrid on iso asiakas, ja olemme erittäin iloisia että Fingrid on valinnut meidät sähkösalkkunsa hoitajaksi, sanoo Sydkraft Energy Trading AB:n toimitusjohtaja Jonas Abrahamsson. Espoon Sähkön kanssa tehtävässä yhteistyössä hän näkee hyvät kasvumahdollisuudet Suomen markkinoilla.

Abrahamssonin kanssa samaa mieltä on Espoon Sähkö Oyj:n toimitusjohtaja Matti Manninen. Hän toteaa, että yhteistyö Sydkraft Energy Tradingin kanssa on tuonut Espoon Sähkölle merkittävän asiakkaan.

Pasi Kuokkanen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5184
Matti Manninen, Espoon Sähkö Oyj, puh. 020 520 5800